Skriftlig spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1083 (2020-2021)
Innlevert: 26.01.2021
Sendt: 27.01.2021
Besvart: 02.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Hvorfor skal ikke Nye Veier AS bruke Statens vegvesen sine Etiske retningslinjer R730 og boliginnløsing R731, og hvilke etiske retningslinjer og andre krav til regler mener statsråden man kan kreve som et minimum av firmaet Nye Veier AS når de foretar grunnerverv, slik at grunneiere ikke opplever å bli dårligere behandlet enn de blir av Statens vegvesen?

Begrunnelse

Jeg er blitt kontaktet av en grunneier med en eiendom som nå blir ekspropriert av Nye Veier på grunn av byggingen av ny E 18 ved Langangen/Porsgrunn.
Hovedhuset på eiendommen er erstatningsbolig fra sist E18 ble bygd, dvs. i 1974, så huset på eiendommen er ekspropriert en gang tidligere. Den gang var det Statens vegvesen som bygde veien og de var ryddige og hjelpsomme i arbeidet med å sikre at grunneieren skulle få ny bolig og en riktig erstatning.
Grunneiers mor var enke i 1974 og fikk mye hjelp av Statens vegvesen den gang med etablering av nytt hus.
Nå opplever grunneier et helt annen og mye dårligere ivaretakelse og mener de blir helt overkjørt av Nye veier og deres konsulenter. De opplever også at de er satt på sidelinjen i prosessen og etterlyser et regelverk å forholde seg til.
For Nye veier har etter sigende ingen regler/prosedyrer for innløsing av hus og eiendommer. Hadde det vært Statens vegvesen som innløste husene så ville håndbøkene til Statens vegvesen gjelde, som er Etiske retningslinjer for grunnerverv håndbok R730 og Statens vegvesen Boliginnløsing håndbok R731.
Disse handbøkene/reglene er godkjent av vegdirektoratet, samferdselsdepartementet, jernbaneverket og regjeringsadvokaten juni 2007. Revidert 2014.
Nye Veier bruker ikke håndbøkene, da de visstnok ikke er pålagt dette av
Samferdselsdepartementet. Det er derfor tydeligvis bare opp til den enkelte saksbehandler i Nye veier og innleide konsulentselskap (i dette tilfellet Rambøll) hvordan de opptrer etisk og med respekt i arbeidet med en ekspropriasjon. De skal følge rettsregler, men det er så vidt jeg har forstått bare helt i slutten på en prosess, dvs. skjønnsretten.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Nye Veier AS (Nye Veier) er gjennom Meld. St. 25 (2014-2015) På rett vei – Reformer i veisektoren, og de avtaler selskapet har inngått med Samferdselsdepartementet, gitt ansvar for gjennomføring av eiendomserverv som er nødvendig for å bygge veianlegg, herunder midlertidig bruk av eiendom, samt eiendom og rettigheter for senere drift og vedlikehold. På samme måte som Statens vegvesen er underlagt gjeldende lover og forskrifter knyttet til ekspropriasjon og erstatning mv., er også Nye Veier underlagt disse. For øvrig vil foreliggende rettspraksis og teori gi støtte til gjennomføring av prosessene.
Uenighet omkring endelig erstatningsfastsettelse løses ved eventuell ekspropriasjon og etterfølgende skjønnsbehandling. Selskapet skal i sitt arbeid med avtaler legge til grunn statens standpunkter i skjønnssaker, og bruker selv eksterne juridiske fagmiljøer innenfor rettsområdet for å sikre gode prosesser. Nye Veiers grunnerververe har høy faglig kompetanse og bred erfaring fra gjennomføring av grunnerverv på vegne av statlige aktører, herunder særlig Statens vegvesen. Selskapet stiller strenge krav til utdannelse og erfaring hos sine grunnerververe. Ved gjennomføring av ekspropriasjonsprosesser er selskapet avhengig av Statens vegvesen som vedtaksmyndighet innenfor vegområdet.
Samferdselsdepartementet ga i 1996 de ulike samferdselsetatene oppdrag om å utarbeide etiske regler for grunnerverv. Etiske retningslinjer R730 og Boliginnløsning R731 er Statens vegvesens interne håndbøker for gjennomføring av grunnerverv i regi av vegvesenet. Håndbøkene ble utarbeidet på et tidspunkt da Statens vegvesen var statens eneste veiutbygger og er derfor ikke tilpasset andre aktører. Ved etablering av Nye Veier var det derfor naturlig at selskapet utarbeidet egne etiske retningslinjer for grunnerverv. Disse inneholder grunnleggende etiske prinsipper og verdier som Samferdselsdepartementet forventer utvist ved gjennomføring av grunnerverv på vegne av staten. Nye Veier har også tydelige henvisninger til Statens vegvesens håndbøker i sine interne rutiner, særlig på områder hvor det er viktig å unngå forskjellsbehandling. Likhetsprinsippet er viktig for Nye Veier og andre store offentlig byggherrer. For øvrig er det utarbeidet prosedyrer og informasjonsbrosjyrer for gjennomføring av grunnerverv i selskapets regi, på samme måte som i Statens vegvesen og andre statlige byggherrer. Disse dokumentene er forpliktende for alle som utfører arbeid på vegne av selskapet.
Nye Veier skal altså ved gjennomføring av grunnervervsprosesser sikre at grunneieres rettigheter blir ivaretatt i henhold til lovverket og gjeldende rettspraksis. Grunnervervet skal ellers gjennomføres i tråd med de generelle prinsipper som brukes når myndigheter kjøper grunn for å gjennomføre reguleringsplaner.
Som eier forventer staten at selskapene driver sin virksomhet på en ansvarlig måte, som grunnleggende sett innebærer å opptre etisk forsvarlig, jf. Meld. St. 8 (2019-2020) Statens direkte eierskap i selskaper - Bærekraftig verdiskaping. Ansvarlig virksomhet bidrar til å styrke tilliten og legitimiteten til selskapene. Utover de nevnte etiske retningslinjene som spesifikt er innrettet mot grunnerverv, har Nye Veier utarbeidet etiske retningslinjer som gjelder for alle ansatte og styret, samt for innleid personell, konsulenter og andre som opptrer på vegne av selskapet.