Bjørnar Moxnes (R): En rapport fra Avinor, Jernbanedirektoratet, Bane NOR, Kystverket, Nye Veier, Statens vegvesen og Miljødirektoratet til Samferdselsdepartementet datert 1.12.2020 viser at de nye veiutbyggingene som vurderes i kommende Nasjonal transportplan (NTB) vil kunne gi utslipp fra bygging og arealbruksendring på over 4 millioner tonn CO2-ekvivalenter.
Hva er de beregnede CO2-utslippene fra de ikke-igangsatte store veiprosjektene som allerede har fått grønt lys i NTP fordelt per prosjekt?
Begrunnelse
Rapporten til Samferdselsdepartementet analyserer kun nye veiutbygginger som enda ikke er godkjent, og estimerer at disse gjennom produksjon av stål, betong og asfalt, men også nedbygging av skog og myr, vil kunne gi klimagassutslipp tilsvarende over 4 millioner tonn CO2. Det er imidlertid ikke avklart hvor store klimagassutslipp som er knyttet til motorveiprosjekter som allerede har fått grønt lys, men som enda ikke er satt i gang.