Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1099 (2020-2021)
Innlevert: 27.01.2021
Sendt: 28.01.2021
Besvart: 03.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): En rapport fra Avinor, Jernbanedirektoratet, Bane NOR, Kystverket, Nye Veier, Statens vegvesen og Miljødirektoratet til Samferdselsdepartementet datert 1.12.2020 viser at de nye veiutbyggingene som vurderes i kommende Nasjonal transportplan (NTB) vil kunne gi utslipp fra bygging og arealbruksendring på over 4 millioner tonn CO2-ekvivalenter.
Hva er de beregnede CO2-utslippene fra de ikke-igangsatte store veiprosjektene som allerede har fått grønt lys i NTP fordelt per prosjekt?

Begrunnelse

Rapporten til Samferdselsdepartementet analyserer kun nye veiutbygginger som enda ikke er godkjent, og estimerer at disse gjennom produksjon av stål, betong og asfalt, men også nedbygging av skog og myr, vil kunne gi klimagassutslipp tilsvarende over 4 millioner tonn CO2. Det er imidlertid ikke avklart hvor store klimagassutslipp som er knyttet til motorveiprosjekter som allerede har fått grønt lys, men som enda ikke er satt i gang.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Samferdselsdepartementet fikk levert rapporten Klimaeffekt av virksomhetenes prioriterte prosjekter i NTP 2022 – 2033 1.12.2020. Rapporten er utarbeidet av Avinor, Jernbanedirektoratet, Bane NOR, Kystverket, Nye Veier, Statens vegvesen og Miljødirektoratet. Denne rapporten danner, sammen med flere andre underlagsdokumenter, grunnlaget for prioritering mellom ulike prosjekter i kommende Nasjonal transportplan 2022-2033 (NTP). Grunnlaget for NTP er samlet på regjeringens nettsider (NTP 2022-2033: Oppdrag og svar - regjeringen.no).
Regjeringen har fastsatt en målstruktur for NTP 2022-2033 som inkluderer at planen skal bidra til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål. I klimameldingen Klimaplan for 2021-2030 varsler regjeringen at NTP 2022-2033 skal bygge opp under ambisjonen om halvering av klimagassutslippene fra transportsektoren.
Det er ikke helt klart hva representanten Moxnes mener med veiprosjekter som har fått grønt lys i NTP og som ikke er igangsatt. Veiprosjekter som har fått grønt lys, gitt at dette betyr oppstartsbevilgning i statsbudsjettet, er igangsatt. Jeg vil gjøre oppmerksom på at NTP 2022-2033 ikke er ferdigstilt og det er ikke gitt grønt lys til noen enkeltprosjekter foreløpig. Derfor kan jeg heller ikke oppgi noe beregnet utslipp fra de prosjektene som vil bli lansert som nye i NTP.
Jeg er opptatt av at vi fanger opp utslippene best mulig i NTP. Når NTP foreligger er det viktig å være klar over at utslippsberegningene forbundet med prosjektene er usikre og at det kan være krevende å sammenligne ulike prosjekter. Vi ser av grunnlagsrapportene til NTP og særlig rapporten fra 1.12.2020, at vi kan anslå utslippseffekter som følger av endret transportomfang fra de fleste prosjektene. Utslipp fra anleggsfasen er imidlertid usikre. Dette skyldes at mange av prosjektene ligger langt frem i tid og det har ikke vært mulig å utrede alle konsekvenser ennå. Anleggsfasen strekker seg dessuten ut over flere år og utslippstallene vil vanskelig la seg sammenligne. Det er også betydelig usikkerhet knyttet til utslipp fra arealbeslag. Utslippene vil være helt avhengig av sentrale forutsetninger om for eksempel veibredde og hvilke naturtyper som beslaglegges. Metoden for å beregne disse utslippene er under utvikling. Det er derfor ikke mulig å fastslå det totale klimagassutslippet fra en NTP som inneholder et stort antall prosjekter som skal gjennomføres over en lengre tidsperiode.
Selv om det er vanskelig å tallfeste den samlede utslippseffekten av NTP, er jeg glad for at grunnlaget vårt stadig blir bedre. Jeg vil sørge for en god omtale av de ulike utslippene i den NTP-en vi nå snart skal legge frem.