Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1121 (2020-2021)
Innlevert: 29.01.2021
Sendt: 01.02.2021
Besvart: 08.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Hvilken lovhjemmel og begrunnelse ligger bak departementets sladding og hemmelighold av opplysninger i rapporten som er sendt de folkevalgte i Kristiansand kommune, og mener statsråden at det er innenfor rammen av respekt for lokaldemokratiet å hemmeligholde informasjon slik?

Begrunnelse

Osdag 27. januar 2021 kunne vi lese en artikkel i Fædrelandsvennen med den svært spesielle tittelen «Temmelig hemmelig». Saken handlet om informasjon, eller rettere sagt mangelen på informasjon, som tilflyter bystyret i Kristiansand om byggeprosjektet Gartnerløkka.
I en referatsak i møtet denne onsdagen var det lagt ved en rapport, «Kvalitetssikringsrapport KS2 av E18/E39 Gartnerløkka – Kolsdalen», som er utarbeidet på bestilling fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. Rapporten var ment å gi de folkevalgte og Kristiansand kommune opplysninger om et viktig og sentralt byggeprosjekt i byen, men store deler av dokumentet var sladdet og dermed hemmeligholdt.
Faktisk var nærmere 20 sider sladdet og all informasjon fjernet med tung sort sladd. Blant annet det som ifølge innholdsfortegnelsen skulle dreie seg om en kuttliste, altså akkurat det temaet en kommunal arbeidsgruppe spilte inn for å se om kostnadene kunne reduseres. Det er uklart hva som ligger bak avgjørelsen om å hemmeligholde denne informasjon, og hvilken lovhjemmel som har blitt brukt. Det er også ekstra oppsiktsvekkende at statlige myndigheter forsøker å tilbakeholde og hemmeligholde informasjon fra de folkevalgte i en av landets kommuner.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg kan bekrefte at Kristiansand kommune den 02.06.20 fikk delvis innsyn i rapporten av 24.04.2020 (KS2 av E18/E39 Gartnerløkka – Kolsdalen). Det er vanlig praksis at KS2-rapporter sladdes og unntas delvis fra offentligheten i forbindelse med innsynskrav. Det som unntas fra offentligheten er særlig økonomiske forhold og usikkerhetsaspekter i prosjektet, som kan påvirke den etterfølgende anbudskonkurransen om selve gjennomføringen av prosjektet på en uheldig måte. I departementets svar til kommunen fremgår: «Din begjæring om innsyn i dokument 21 i sak 19/1780 avslås delvis med begrunnelse i offentleglova § 23 første ledd. Merinnsyn etter off. lova § 11 er vurdert». Det ble samtidig opplyst om rett til å kreve nærmere begrunnelse for avslaget, og rett til å klage.
Offentleglova § 23 første ledd åpner for adgang til å unnta opplysninger når det er påkrevd av hensyn til forsvarlig gjennomføring av økonomiforvaltningen til organet. Hensynet til en forsvarlig gjennomføring av økonomiforvaltningen ivaretas ved at de opplysningene som det er taktisk ugunstig for Statens vegvesen som byggherre å eksponere av hensyn til konkurransen om oppdraget, blir sladdet. Det kan eksempelvis være byggherrens egne anslag over hva deler av arbeidet vil koste og konkrete usikkerhetsvurderinger.
Offentleglova § 11 fastslår at det alltid skal foretas en konkret meroffentlighetvurdering, der det vurderes om hensynet til offentlig innsyn veier tyngre enn behovet for unntak. Spesielt i saken er særlig at en arbeidsgruppe fra Kristiansand kommune har bidratt med forslag til prosjektets «kuttliste». Kommunen har derfor en naturlig interesse i å se hvorvidt innspill fra kommunen har påvirket innholdet i rapporten.
I lys av spørsmålet fra representanten Hoksrud og nylig medieomtale av saken, har jeg - i samråd med Statens vegvesen - foretatt en ny vurdering av meroffentlighet. Jeg har på denne bakgrunn bedt Statens vegvesen oversende en ny versjon av rapporten til Kristiansand kommune, hvor kun det som er særskilt viktig for å sikre en god konkurranse om utbyggingen er unntatt/sladdet, jf. offentleglova § 23 første ledd.