Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1137 (2020-2021) Innlevert: 31.01.2021 Sendt: 01.02.2021 Besvart: 05.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Arne Nævra (SV): Etter kontakt med kilder i Statens vegvesens Utekontroll har jeg fått klare signaler om at nye krav til vinterdekk på vogntog i 2021 fortsatt ikke gjør utenlandske vogntog med slike dekk egnet til norske forhold. Fagfolk rister på hodet. Dekkene er altså lovlige, men fortsatt svært farlige. Ja, ubrukelige, sies det. Kan statsråden sjekke direkte med utestasjonene om disse signalene er riktige, og hva vil i så fall statsråden gjøre med dette?
Knut Arild Hareide: Jeg vil innledningsvis understreke at det viktigste kravet når det gjelder dekkutrustning er at sjåføren til enhver tid har ansvar for at kjøretøyet hun eller han kjører er godt nok skodd for forholdene. Dette gjelder året rundt for både lette og tunge kjøretøy. Det er videre slik at vegvesenets kontrollører kan ilegge kjøreforbud selv om dekkene har godkjent merking, dersom de mener at dekkutrustningen likevel ikke er tilstrekkelig for føreforholdene på stedet. Gjeldende krav til vinterdekk er utformet på bakgrunn av faglige vurderinger av hva som er de beste, tilgjengelige vinterdekkene på markedet, i samråd med dekkprodusenter og transportbransjen. Da produksjon av dekk gjøres etter internasjonale regler, for et internasjonalt marked, er det problematisk å etablere egne nasjonale krav til dekkets egenskaper. De nye reglene for vinterdekk på tunge kjøretøy innebærer at alle dekk på drivaksler og fremre styreaksler skal være merket med «3 peak mountain snowflake» (3PMSF) og at øvrige dekk skal være merket med «Mud and Snow» (M+S) eller 3PMSF. Jeg har i forbindelse med spørsmålet vært i kontakt med utekontrollavdelingen i Statens vegvesen, som bekrefter at det er store forskjeller på kvaliteten selv på dekk som er merket. For å få 3PMSF-merket må dekket bestå en internasjonal akselerasjonstest på snøunderlag. Jeg er kjent med at denne testen er vurdert å ha relativt lave krav, slik at det vil være dekk som på tross av merkingen er lite egnet for bruk på norske vinterveger. Vi skulle gjerne sett at det fantes strengere tester, men dette er per i dag den beste internasjonale testen som finnes på dette området. Krav om 3PMSF- merkede dekk er dermed det strengeste formelle kravet vi kan stille til dekkutrustning på norske vinterveger. Jeg viser til at vi har samarbeidet både med dekkbransjen og næringen om innføring av disse kravene. Jeg er ellers kjent med at det jobbes internasjonalt med å gjøre testene som gir 3PMSF-merking bedre, og vi følger selvfølgelig dette arbeidet. De senere årene har de formelle kravene for dekk på tunge kjøretøy blitt gradvis skjerpet. Det har også blitt innført høyere gebyrtakster for de som ikke oppfyller kravene. Erfaringer fra Statens vegvesens rundt 250 kontrollører landet rundt viser at dette har gitt effekt; dekkutrustningen på tunge kjøretøy har blitt gradvis bedre i takt med at kravene har blitt skjerpet.