Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til finansministeren

Dokument nr. 15:1132 (2020-2021)
Innlevert: 31.01.2021
Sendt: 01.02.2021
Rette vedkommende: Kultur- og likestillingsministeren
Besvart: 08.02.2021 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Mener statsråden det fremstår forholdsmessig og i tråd med formålet at bevilget støtte for å avhjelpe kultursektoren gjennom koronapandemien eksempelvis nyttes til å betale millionhonorarer til enkeltaktører for gjennomføring av konsertserie av noen ukers varighet, der forholdsmessigheten blant annet sees opp mot den inntektssikring og kompensasjon som ansatte, frilansere, selvstendig næringsdrivende og andre næringsdrivende kan motta gjennom ulike midlertidige ordninger under koronapandemien?

Begrunnelse

Stimuleringsordningen for kultursektoren skal etter sitt formål bl.a. bidra til "å nå kulturpolitiske mål og avhjelpe kultursektoren gjennom den pågående covid-19-krisen". På Kulturrådets hjemmesider står det bl.a. om stimuleringsordningen for kulturlivet at "Tilskuddet kan avkortes dersom nettokostnaden framstår som uforholdsmessig." Forskriften til ordningen inneholder også regler for stansing og tilbakebetaling av støtte.
I følge VG 30. januar viser regnskapet for en aktør som fikk 13,3 millioner fra stimuleringsordningen til gjennomføring av en konsertserie før jul at ca. åtte mill. kroner har blitt brukt på honorarer. Av dette har 5,4 mill. kroner gått til kunstnerisk medvirkende fordelt på seks personer, noe som gir et snitt på 900.000 kr pr person. Ut fra saken fremstår det at honoraret er fordelt ulikt og at enkeltaktører har fått millionbeløp. De samlende billettinntektene fra konsertserien opplyses i VGs sak for øvrig til i underkant av 2,4 mill. kroner. Nevnte konsertserie ble gjennomført i november og desember 2020.
Fra 1. november 2020 har selvstendig næringsdrivende og frilansere en inntektssikring på maks. tilsvarende ca. 360 000 kroner i året og for hver krone man har i inntekt avkortes støttebeløpet med 60%. Det fremkommer for øvrig stadig nye eksempler på store skjevheter i støtte mellom ulike aktører innenfor kultursektoren, og mellom aktører som kommer inn under ulike støtteordninger underlagt ulike departementer.

Abid Raja (V)

Svar

Abid Raja: Regjeringen har iverksatt en rekke tiltak for å trygge arbeidsplasser og avhjelpe situasjonen for bedrifter, arbeidstakere, frilansere og selvstendig næringsdrivende. I tillegg til de generelle ordningene har regjeringen etablert noen målrettede tiltak til sektorer som er særlig hardt rammet, som kultursektoren. De sektorspesifikke tiltakene for kultur er etablert for å bidra til at kulturpolitiske mål kan nås i en svært krevende situasjon.
Arrangementer er både kjernevirksomheten og hovedinntektskilden for flere aktører innenfor kultursektoren, og utgjør en stor andel av økonomien i sektoren. Smitteverntiltak som arrangementsforbud, antalls- og avstandsbegrensninger rammer arrangementsvirksomheten og økonomien i kultursektoren hardt. Det leder til omfattende bortfall av oppdrag og inntekter og ikke minst et svært begrenset kulturtilbud til befolkningen. Lavere aktivitet i sektoren vil over tid svekke den kulturelle infrastrukturen og den kulturpolitiske måloppnåelsen.
Som det fremgår av Prop.1 S (2020-2021) har regjeringen som mål å bidra til at vi har et levende og mangfoldig kulturliv mens pandemien pågår, men også når pandemien er over. Min vurdering er at stimuleringsordningen i stort har fungert i tråd med formålet og at den har bidratt til å opprettholde aktivitet og til at befolkningen over hele landet har hatt tilgang til kulturarrangementer, på tross av periodevise, nødvendige nedstenginger og svært strenge smitteverntiltak.
Artistøkonomien er sammensatt og honorar til én artist kan i prinsippet lønne et helt band og bakapparat. Dette varierer fra en artist til en annen. Jeg registrerer at det har kommet reaksjoner på særlig én av de 1389 tildelingene fra stimuleringsordningen som Kulturrådet frem til nå har gjort. I alt kom det i høst inn 2034 søknader til stimuleringsordningen fra store og små kulturarrangører over hele landet. Hittil er det bevilget i alt 670 mill. kroner, hvorav 98 pst. av tildelingene er på under 1 mill. kroner og 92 pst. på under 5 mill. kroner.
Den ene tildelingen representanten viser til gikk til en hel konsertserie, fra Tønsberg i sør til Bodø i nord. Jeg regner med at representanten er enig i at det er en verdi i seg selv at kultur ikke bare kommer til uttrykk i Oslo, men kommer hele landet til gode. Og som det også fremgår av oppslaget i VG 30. januar, som representanten viser til, kom den ene tildelingen en hel rekke underleverandører, konsertlokaler, produksjonsapparat og musikere til gode, i tillegg til de medvirkende artistene. Og ikke minst bidro den til at publikum fikk oppleve julekonserter innenfor trygge smittevernfaglige rammer.
For regjeringen var det viktig å så raskt som mulig få på plass målrettede tiltak for å sikre kulturpolitisk måloppnåelse. Vi har gjort, og vil fortsatt gjøre, nødvendige justeringer for å sørge for at tiltakene treffer så godt som mulig. Og vi vil fortsette å stille opp for kultursektoren for å bidra til at vi har et levende og mangfoldig kulturliv både gjennom og etter at pandemien er over.