Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1144 (2020-2021)
Innlevert: 01.02.2021
Sendt: 01.02.2021
Rette vedkommende: Arbeids- og sosialministeren
Besvart: 08.02.2021 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Når kan vi forvente en avklaring om nytt regelverk for grensependlere etter utløp av perioden på to uker, og hva har regjeringen gjort i form av planarbeid og beredskapsforberedelser det siste året for å forhindre at arbeidstakere mister inntekt i det tilfellet at grensene stengte?

Begrunnelse

Den globale pandemien er nå inne i sitt andre år. Muligheten for at grensene må stenges for de fleste grupper har vært diskutert lenge. Beslutningen om stenge grensene for de fleste grupper har gjort at mange arbeidstakere i praksis er stengt ute fra sin arbeidsplass. Det er uklart om det er mulig å benytte seg av permittering for disse arbeidstakerne fordi det ikke er reduksjon i oppgavegrunnlaget som ligger til grunn for at de ikke kan arbeide men at de ikke kan komme seg til jobb. Det er også usikkert om denne gruppen har rett til inntektssikring i form av dagpenger ettersom de ikke har mulighet til å være tilgjengelig for det norske arbeidsmarkedet.
Regjeringen har uttalt at de vil ta en ny vurdering av innstramningene om to uker.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: De såkalte grensependlerne har, dersom de fyller vilkårene for øvrig, de samme rettighetene til for eksempel dagpenger som andre arbeidstakere, dersom de permitteres av arbeidsgiver. På samme måte vil grensependlere også ha rett til sykelønn dersom de er syke. Grensependlerne har altså de samme rettighetene som andre norske arbeidstakere, og som andre arbeidstakere fra EØS-området som fyller kravene til for eksempel opptjening og arbeidstid i Norge.
Nedstengningen av grensen er en følge av dagens smittesituasjon med utbrudd av muterte virusvarianter, og er ment som et midlertidig tiltak for å få kontroll på smittesituasjonen. Regjeringen vil innen uke 7 gjøre en vurdering av om tiltaket skal videreføres og i så fall i hvilken form. Samtidig arbeider vi også med hvordan vi skal håndtere situasjonen fremover, når vi sakte og kontrollert skal åpne opp igjen.
Å stenge grensene har store konsekvenser for mange arbeidsplasser i Norge. Regjeringen følger derfor situasjonen på arbeidsmarkedet tett, og vurderer fortløpende behovet for tiltak som kan avhjelpe negative konsekvenser. Vi har hatt en hyppig dialog med partene under hele pandemien, og det vil være nødvendig også i tiden framover. I tillegg har regjeringen arbeidet med ulike fremtidige scenarier for utvikling av pandemien og løpende vurdert konsekvenser, tiltak og ordninger.
Den problemstillingen representanten tar opp kan ikke begrenses utelukkende til grensependlerne, men vil omfatte alle arbeidstakere fra EØS-området som har opptjent en eller annen rettighet i det norske systemet, det vil si en betydelig gruppe.
Når det gjelder dagpenger, så er det en trygdeytelse ved arbeidsløshet, og folketrygdloven forutsetter derfor at stønadsmottakeren enten har mistet arbeidet eller blitt permittert. For personer som bor i ett land og jobber i et annet, har trygdeforordningen noen særlige regler om hvilket land som i den konkrete saken har ansvaret for dagpengene. Det er avhengig av hvor hyppig vedkommende har pendlet mellom de to landene og om vedkommende er helt ledig, delvis ledig eller permittert.
Adgangen til å permittere er ikke lovfestet, men følger av tariffavtalene eller av ulovfestet rett. Det er partene i arbeidslivet som normalt vil vurdere hva som gir grunnlag for å kunne permittere, og ikke departementet. Selv om permitteringer skal drøftes med de ansatte, er det arbeidsgiver som permitterer. Dersom de ansatte blir permittert, vil Arbeids- og velferdsetaten utbetale dagpenger for de relevante arbeidstakerne, forutsatt at de fyller de generelle vilkårene. De ordinære dagpengereglene legger til rette for det.
Regjeringen arbeider med avklaring av videre rammer for innreise- og karanteneregelverk og ser dette i sammenheng med de økonomiske støtte og kompensasjonsordninger for arbeidsgivere og arbeidstakere som har og blir utformet i denne svært krevende situasjonen.