Arne Nævra (SV): I sitt innspill om Langtidsplan for toganskaffelser skriver Norske Tog at «fornyelsen av togflåten de siste årene har på tross av store investeringer vært for lav i forhold til etterspørselsveksten». Når Follobanen er klar til bruk, vil altså den gamle banen mellom Oslo og Ski fortsatt ha problemer med regularitet pga. manglende togsett med ERTMS.
Hvor mener statsråden feilen ligger for at vi ikke har tilstrekkelig med nye togsett klare når skinnekapasiteten blir mye bedre i 2022, og hvilke grep vil han ta i denne situasjonen?
Begrunnelse
Norske Tog skriver i sitt innspill om Langtidsplan for toganskaffelser, følgende:
«Fornyelsen av togflåten de siste årene har på tross av store investeringer vært for lav i forhold til etterspørselsveksten. Tog som etter planen skulle vært faset ut har derfor blitt holdt i drift lengre enn planlagt, og gjennomsnittsalderen på flåten har gradvis økt til 18,8 år i 2019. Bak gjennomsnittstallene skjuler det seg imidlertid tog som er over 40 år gamle, og som verken fra et kunde- eller kostnadsperspektiv er egnet fremover».
Se:
https://www.norsketog.no/assets/files/200526-Langtidsplan-innspill-NT.pdf
I sin årsrapport for 2019 sier Norske Tog:
«I Statsbudsjettet for 2020 fikk Norske tog en investeringsramme for å bestille 30 nye lokaltog, med en opsjon på ytterligere 170 tog. De første 30 togene skal trafikkere lokaltogstrekningen Ski – Oslo – Stabekk. Fra det bestilles nye togsett tar det omtrent fire år til det første kjøretøyet kan leveres».
(min utheving).