Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1155 (2020-2021)
Innlevert: 02.02.2021
Sendt: 02.02.2021
Besvart: 08.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): I sitt innspill om Langtidsplan for toganskaffelser skriver Norske Tog at «fornyelsen av togflåten de siste årene har på tross av store investeringer vært for lav i forhold til etterspørselsveksten». Når Follobanen er klar til bruk, vil altså den gamle banen mellom Oslo og Ski fortsatt ha problemer med regularitet pga. manglende togsett med ERTMS.
Hvor mener statsråden feilen ligger for at vi ikke har tilstrekkelig med nye togsett klare når skinnekapasiteten blir mye bedre i 2022, og hvilke grep vil han ta i denne situasjonen?

Begrunnelse

Norske Tog skriver i sitt innspill om Langtidsplan for toganskaffelser, følgende:

«Fornyelsen av togflåten de siste årene har på tross av store investeringer vært for lav i forhold til etterspørselsveksten. Tog som etter planen skulle vært faset ut har derfor blitt holdt i drift lengre enn planlagt, og gjennomsnittsalderen på flåten har gradvis økt til 18,8 år i 2019. Bak gjennomsnittstallene skjuler det seg imidlertid tog som er over 40 år gamle, og som verken fra et kunde- eller kostnadsperspektiv er egnet fremover».

Se:
https://www.norsketog.no/assets/files/200526-Langtidsplan-innspill-NT.pdf

I sin årsrapport for 2019 sier Norske Tog:

«I Statsbudsjettet for 2020 fikk Norske tog en investeringsramme for å bestille 30 nye lokaltog, med en opsjon på ytterligere 170 tog. De første 30 togene skal trafikkere lokaltogstrekningen Ski – Oslo – Stabekk. Fra det bestilles nye togsett tar det omtrent fire år til det første kjøretøyet kan leveres».

(min utheving).

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Den samlede kjøretøykapasiteten i jernbanesektoren er tilstrekkelig for å kunne produsere det planlagte tilbudet frem til og med 2024. Nye lokaltog vil innføres fra 2025 og utover, i første omgang for å erstatte de eldste lokaltogene (Type 69). Samtidig som det foregår en betydelig oppgradering av kjøretøyparken, gjennomføres det en total utskifting av signalsystemet på det norske jernbanenettet (innføring av ERTMS). I denne forbindelse må alle eksisterende kjøretøy bygges om for å kunne kjøre på det nye signalsystemet.
Jeg er opptatt av at potensialet i de investeringene som er gjort, blir utnyttet maksimalt. De gamle lokaltogene (Type 69) holdes derfor i drift ut levetiden, men oppdateres ikke med ombordutstyr som kreves for å kunne kjøre på det nye signalsystemet. For å håndtere driften på strekningen Oslo–Ski etter at denne strekningen går over til ERTMS, vil lokaltogene som i dag opererer på Hovedbanen (Type 72) flyttes fra Hovedbanen for å benyttes på strekningen Oslo–Ski. Type 72-togene er ferdig ombygget med ombordutstyr for å kunne kjøre på det nye signalsystem i løpet av 2023.
Det er flere store infrastruktur- og kjøretøyprosjekter som skal gjennomføres og spille sammen i årene som kommer. Samferdselsdepartementet har derfor gitt Jernbanedirektoratet, sammen med Bane NOR SF og Norske tog AS, i oppdrag å etablere et program som skal koordinere anskaffelser av kjøretøy og de kommende forbedringer i infrastrukturen. Dette programmet skal sikre at anskaffelser av kjøretøy blir gjennomført i tide til å realisere planlagt tilbudsforbedring som følge av de store investeringene som nå gjøres i infrastrukturen.