Mona Fagerås (SV): De norske utenlandsskolene står overfor flere utfordringer som GNUF (Godkjente Norske Utenlandsskolers Forening) har luftet overfor UDIR. Det trengs avklaringer rundt lovverk dersom Friskolene ikke skal oppfattes som offentlige virksomheter. Utfordringene er knyttet til forvaltningsloven og § 9a, barnevern og diagnoser.
Har statsråden vurdert hvordan disse utfordringene kan løses, og når vil de lovmessige avklaringene vil komme?
Begrunnelse
Forvaltningsloven og § 9a
- PT foreligger det ikke noen avklaring i forhold til hvilket/hvilke lovverk som veier tyngst av bl.a. norsk forvaltningslov eller lokale lands lovverk, så lenge friskolene ikke oppfattes som offentlige virksomheter. F.eks. kan dette gi et utslag som at det fra Statsforvalteren (Fylkesmannen) kommer med forventninger om å opprette en § 9a-sak med tiltak som potensielt kan være ulovlig etter det lokale landet skolen ligger i sitt lovverk. Videre etterspørres det avklaringer om dette også vil gjelde for Lov om behandling av personopplysninger, Forvaltningsloven generelt og/eller andre lovverk (evt. der det kan forekomme konkurrerende lovtekster).
- § 9-a kan være et utfordrende område fordi det er relativt store forskjeller på hvordan de ulike lands lovverk og Friskoleloven regulerer skolens handlingsrom knyttet til elevens rett til et trygt psykososialt miljø. I saker der det f.eks. er konflikter mellom elever, stilles det spørsmål til håndteringen av mobbing, vold eller andre saker der elever opplever seg som krenket. Det kreves gjerne også mer av norske skolers håndtering og saksgang i § 9-a saker enn det som kreves av de lokale skolene i landet. Det er ikke alt som er mulig å få håndtert godt og etter norsk lov, da en kan oppleve å ikke ha samme tverrfaglige samarbeidsapparat og begrensede muligheter for samarbeid med barnevernet.
-Dersom lokal lov veier tyngre enn friskoleloven, vil fortsatt Fylkesmannen fungere som klageinstans? Vil dette gjelde alle saker; § 9-a saker, karakterer, retten til opplæring generelt (spesialundervisning, timetall)? Hvilket lovverk kan man da klage evt. på grunnlag av?
-Dersom friskolene ikke er offentlige virksomheter, kan da UDIR føre tilsyn på etterlevelse av Forvaltningsloven?
Barnevern
- Angående barnevern er også dette en utfordring som bør avklares og settes fokus på. Et eksempel fra en skole:
«Det oppleves at det er vanskelig å få til et samarbeid med barnevern fordi saksgangen med barnevernsaker virker uforutsigbar og utfordrende å forholde seg til. Saker blir ofte sendt frem og tilbake mellom ulike nivåer og det resulterer i at det er vanskelig å få tatt tak i sakene raskt og å holde oversikt over hvem det skal kommunisere med. I tillegg kan det synes som det er noen kulturelle forskjeller som det kan være utfordrende å forholde seg til.
Eksempel: Ved meldt bekymring om vold i hjemmet, sier politiet - ved 2 anledninger, 2 forskjellige saker og forskjellige representanter fra politiet - at det ikke var nødvendig å involvere barnevernet. I slike tilfeller har de bedre erfaringer med å sende uniformert politi hjem og «stramme opp» foreldrene. Normalt slutter de da å slå.»
-Hvordan skal skolene forholde seg til brytningspunktet av å følge opp norsk lov i møte med lokale instanser?
Diagnoser
Det er ikke alle land som anerkjenner f.eks. ME som diagnose. Dette kan by på utfordringer da det forekommer henvendelser fra foresatte med barn med ME som ønsker å søke seg inn på utenlandsskole. De fleste sier at barnet har legeerklæring på at det ikke skal gå på skole. Skolen har ikke nødvendigvis lov å «nekte» noen norske barn plass, og dersom det er elever som ikke går på skole skal dette rapporteres inn til den lokale kommune, da det kan eksistere skoleplikt for alle barn mellom 6 og 16 år. Dette betyr at skolen må gi elevstatus til et barn som foresatte mener ikke klarer og ikke skal gå på skolen, med begrunnelse i en norsk legeerklæring på en diagnose som det lokale landet ikke anerkjenner.
- Hvordan skal disse sakene håndteres. Hvilket handlingsrom har utenlandsskolene i slike saker?