Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:1164 (2020-2021)
Innlevert: 02.02.2021
Sendt: 03.02.2021
Besvart: 08.02.2021 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Kan statsråden klargjøre at det er de juridisk bindende planene, vedtatt av kommunestyret som skal brukes av forvaltningen og ikke planprosesser som er lagt bort?

Begrunnelse

I forbindelse med etablering av oppdrettsanlegg Golta i Øygarden kommune i Vestland har jeg, av kommunens utvalgsleder for plansaker Svein Otto Jackobsen, blitt orientert om en sak der forvaltningen har forholdt seg til et planarbeid som er lagt vekk. Sund kommune som nå er gått inn i nye Øygarden kommune hadde en juridisk bindende arealdel til kommuneplanen. Før kommunesammenslåingen hadde kommunen en prosess med rullering som ikke ble fullført og lagt bort. Likevel blir deler av materiellet (høringsutkastet) til denne rulleringen brukt av andre instanser i prosesser knyttet til godkjenningen av anlegget på Golta.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Det følger av plan- og bygningsloven at kommuneplanens arealdel fastsetter fremtidig arealbruk for den enkelte kommune. Ved kommunestyrets vedtak er arealdelen bindende for alle nye tiltak etter plan- og bygningsloven. At det foreligger en slik overordnet og bindende arealdel, gir ikke et rettskrav til at kommunen følger opp arealbruken med vedtak om mer detaljerte reguleringsplaner. I senere planarbeid kan kommunen gjøre nye vurderinger av arealbruken det var lagt opp til i kommuneplanens arealdel, for eksempel på grunnlag av ny kunnskap, og nye vurderinger av arealbruken. Selv om kommunen har truffet vedtak om bindende arealplaner, kan et tiltak også være avhengig av at det gis et eget samtykke eller tillatelse etter en sektorlov. For eksempel kan et tiltak også være avhengig av utslipps-tillatelse etter forurensningsloven.
Regjeringen vil fortsette arbeidet med å forbedre og effektivisere plan- og byggesaks-prosessene. I den sammenheng vil vi også se på samordningen mellom sektorlover og plan- og bygningsloven. Dette arbeidet skal sikre bedre og mer effektiv planlegging, og bidra til å unngå unødig dobbeltbehandling etter ulike lovverk, og styrke kommunens rolle som planmyndighet.
Den nevnte saken i Øygarden kommune gjelder vedtak etter forurensningsloven, og departementet er informert om at saken er klaget inn for Sivilombudsmannen. Jeg finner det derfor ikke riktig å kommentere denne konkrete saken.