Skriftlig spørsmål fra Svein Roald Hansen (A) til finansministeren

Dokument nr. 15:1173 (2020-2021)
Innlevert: 03.02.2021
Sendt: 04.02.2021
Besvart: 10.02.2021 av finansminister Jan Tore Sanner

Svein Roald Hansen (A)

Spørsmål

Svein Roald Hansen (A): Vil statsråden vurdere endringer i Sentralbankloven for å sikre at taushetsplikt ikke er et til hindre for at Etikkrådet kan begrunne sine råd tilstrekkelig i offentlige dokumenter.

Begrunnelse

Av Etikkrådets retningslinjene fremgår det at rådene skal være godt opplyst og offentliggjøres. Fra 1.1. 2020 ble Etikkrådets taushetsplikt etter sentralbankloven utvidet til å omfatte «andres forretningsmessige forhold» uavhengig av hvordan informasjonen tilflyter Etikkrådet (§ 5-2 annet ledd)
Etter den tidligere sentralbankloven § 12 første ledd hadde Etikkrådet taushetsplikt for slike opplysninger som rådet mottok fra Norges Bank. Informasjon Etikkrådet mottok fra andre enn Norges Bank, var omfattet av forvaltningsloven pålegger taushetsplikt for:

«tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår.»

Taushetsplikten omfatter ikke bare opplysninger Etikkrådet får direkte fra selskapene, men kan også omfatte opplysninger fra andre kilder. I vurderingen av brudd på arbeidstakerrettigheter baserer Etikkrådet seg f.eks. på intervjuundersøkelser, dokumentinspeksjon etc.
Den omfattende taushetsplikten som Etikkrådet nå er pålagt, gjør at selskapene kan dele informasjon med Etikkrådet i fortrolighet, men gjør det samtidig vanskelig for Etikkrådet å begrunne sine råd til Norges Bank i offentlige tilrådninger. Opplysningene kan forelegges selskapene og deles med Norges Bank, men kan være til hinder for at Etikkrådet kan inkludere dem i tilrådningene som skal være offentlige.
Etikkutvalget (NOU2020:7) har nylig anbefalt at Etikkrådet også i fremtiden skal gi grundige, faktabaserte råd til Norges Bank om observasjon og utelukkelse av selskaper. Etikkrådet er bekymret for at den utvidete taushetsplikten kan stå i veien for at Etikkrådet kan begrunne sine råd tilstrekkelig i offentlige dokumenter.
Etikkrådet ønsker derfor at rådets taushetsplikt etter sentralbankloven for «andres forretningsmessig forhold» innskrenkes til å omfatte informasjon mottatt fra Norges Bank, og at forretningsmessige forhold for øvrig omfattes av forvaltningsloven.
I brev til departementet foreslår rådet at hvis en slik unntakshjemmel innføres samtidig som den nye bestemmelsen i sentralbankloven oppheves, gir dette også større åpenhet om rådets virksomhet enn i dag ettersom det ikke er anledning til å gi mer innsyn i taushetsbelagte opplysninger.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Departementet mottok 3. november 2020 brev fra Etikkrådet for Statens pensjonsfond utland om saken du tar opp. Endringen i taushetsplikten, som omtales, kom inn som ledd i arbeidet med ny sentralbanklov og er omtalt i Prop. 97 L (2018-2019) kapittel 10.3. Endringen innebærer at taushetsplikten for departementet, Etikkrådet for Statens pensjonsfond utland og Finanstilsynet tilsvarer den taushetsplikten Norges Bank selv har.
Departementet vil vurdere behov for lovendring og eventuelt høre et slikt forslag på vanlig måte. Momentene Etikkrådet peker på i sitt brev, herunder om taushetsplikt kan stå i veien for det Etikkrådet anser å være en tilstrekkelig begrunnelse for sine råd, inngår i departementets saksbehandling. Departementets vurderinger vil fremgå i en eventuell høring av saken.