Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1188 (2020-2021)
Innlevert: 04.02.2021
Sendt: 04.02.2021
Besvart: 10.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Hvordan virker budsjettering av enkeltprosjektet i statsbudsjettet under «flerårige riksvegprosjekter» for å sikre fullføring av oppstartet arbeid?

Begrunnelse

Under behandlingen av revidert nasjonalbudsjett 2020 ble der bevilget 2 millioner kroner til E134 Husøyvegen på Karmøy. Dette var planleggingsmidler under flerårige riksvegprosjekter som skulle brukes i 2020.
Innspillene fra FrP i saken var et ønske om en fullfinansiering av 110 millioner kroner. Dette lot seg ikke gjøre da det kun ble bevilget penger som skulle kunne brukes i inneværende år. Likevel ble det presisert at prosjektet skulle fullføres.
Under et planleggingsmøte med involverte parter og SVV i januar 2021 kommer det frem at arbeid rundt prosjektet knapt nok er kommet i gang og at det kun er de samme 2 millioner som er disponible. Bare planleggingen av prosjektet vil kreve langt mer enn 2 mill., og en vil da komme i en fare for at en bruker 2 millioner på en plan som ikke kan fullføres og som heller ikke kan brukes i ettertid.
Hvordan virker budsjettering av enkeltprosjektet i statsbudsjettet under «flerårige riksvegprosjekter» for å sikre fullføring av oppstartet arbeid.
I samme budsjett ble der også bevilget 32 mill. til E134 Espelandssvingene i samme kategori som «flerårig riksvegprosjekt», Dette er også et prosjekt som vil kreve betydelig større bevilgninger for å fullføres, men hvor nødvendige tilleggsbevilgninger kom automatisk.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Som en del av avtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet om revidert nasjonalbudsjett 2020 og "fase 3" av økonomiske tiltak i møte med virusutbruddet ble det besluttet å sette av 30 mill. kr til oppstart av E134 Espelandssvingane i Rogaland og 2 mill. kr til planlegging av E134 Husøyvegen–Karmsund havn i Rogaland.
I budsjettsammenheng skiller vi mellom prosjekter som er i planleggingsfasen og i anleggsfasen. Før et prosjekt kan starte opp må det foreligge tilstrekkelig planavklaring, samt at styringsunderlag og kostnadsoverslag må ha tilstrekkelig god kvalitet. Når anleggsarbeidene er i gang på et prosjekt prioriteres det midler i de årlige budsjettene for å sikre rasjonell anleggsdrift.
E134 Espelandssvingane hadde tilstrekkelige avklaringer til at det var mulig med anleggsstart i 2020. Anleggsarbeidene startet opp i desember 2020, og det er ventet at prosjektet åpner for trafikk høsten 2022.
Prosjektet E134 Husøyvegen–Karmsund havn hadde ikke tilstrekkelige avklaringer til at det var mulig med anleggsstart, og det ble satt av midler til planlegging i budsjettet for 2020. Statens vegvesen har startet arbeidet med å avklare behovet for reguleringsplan, og det er innledet dialog med lokale myndigheter. Dette arbeidet videreføres i 2021, med mål om at prosjektet i løpet av 2021 kan få tilstrekkelige avklaringer til at det kan prioriteres med oppstart i budsjettsammenheng. Prioritering av prosjektet må vurderes i forbindelse med ny Nasjonal transportplan 2022-2033 og i arbeidet med de årlige statsbudsjettene.