Skriftlig spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1194 (2020-2021)
Innlevert: 04.02.2021
Sendt: 05.02.2021
Besvart: 09.02.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Avinor Flysikring har startet et arbeid med å vurdere samlokalisering av kontrollsentralene i Røyken og på Sola. Kontrollsentralen på Sola er viktig i beredskap- og sikkerhetsammenheng i samarbeid med Hovedredningssentralen på Sola. I Stavanger Aftenblad fredag 15. jan. -21, samt i et par artikler i samme avis 13. og 30. nov -20, så omtales dette arbeidet som et arbeid for «å velge et alternativ som er bærekraftig og kostnadseffektivt».
Vil statsråden ta grep for å hindre nedleggelse eller flytting av kontrollsentralen på Sola?

Begrunnelse

Avinor Flysikring er et datterselskap av Avinor, som driver flygeledertjeneste i Bodø, i Røyke og på Sola. Denne løsningen har ved flere anledninger blitt vurdert, for å se om en evt. samlokalisering kan gjøre tjenesten bedre. I 2008 ble det fastslått at 3-delingen var den optimale løsningen, da forslaget var å legge ned Røyken. I 2011 var det et forslag om å legge ned Sola, men det ble aldri noe av. Nå er altså spørsmålet oppe igjen. I en artikkel i Stavanger Aftenblad fra 13.november, uttaler Avinor at en utredning skal «bidra til at det velges et alternativ som er bærekraftig og kostnadseffektivt». Ingen uttalelser som offentligheten kjenner til omtaler den beredskapsmessige siden av tjenesten på Sola, før man i en artikkel i samme avis den 15.januar 2021 får opplysninger fra tillitsvalgt ved Sola-stasjonen, der det pekes på den viktig rollen flygelederne på Sola har, i samvirke med Hovedredningssentralen på Sola (HRS). De assisterer ved store og små hendelser i hele landet, der det er behov for assistanse fra luftfartøyer, senest nå ved katastrofen i Gjerdrum. Det kan nevnes utallige operasjoner der deres nærhet til HRS og kompetanse på komplekse operasjoner har vært avgjørende for å redde liv. Også forliset til «Viking Sky» og helikopterulykken ved Turøy nevnes i denne anledningen. Mange bekymrer seg for at det skal være slik at den beredskapsmessig viktige rollen som kontrollstasjonen på Sola har, ikke skal veie tungt i avgjørelsen av valg av løsning. Bekymringen blir heller ikke mindre dersom kostnader i denne situasjonen risikerer å bli vurdert i lys av Covid-19. Fagforbundet IndustriEnergi og LOs helikopterutvalg har, på sin nettside, den 3. februar i år bl.a. uttalt følgende:

«Konklusjonen er klar, en flytting av kontrollsentralen fra Sola til Røyken på Østlandet vil slå negativt ut både for helikoptersikkerheten og beredskapen på kontinentalsokkelen». Videre skriver de at «På Sola finnes et av verdens sterkeste fagmiljø for offshore helikoptersikkerhet. Her finnes helikopterselskapene, oljeselskapene, hovedredningssentralen, 330. skvadron, kontrollsentralen og simulatorsenter. I tillegg møtes en rekke relevante fagmiljø her jevnlig gjennom Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet, Sikkerhetsforum, LO helikopterutvalg og Solakonferansen.»

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Ansvaret for Avinor ligger hos samferdselsministeren. Avinor støtter Hovedredningssentralen (HRS) med flygeledere som er trent i Aircraft Coordinator (ACO)-funksjonen, som er å ivareta sikker og effektiv bruk av luftressurser i et geografisk avgrenset område under en redningshendelse, herunder håndtering av kompleksiteten knyttet til offshoretrafikken.
HRS har i sin høringsuttalelse fra 6. januar 2021 til Avinor uttrykt bekymring for flytting av flygeledere som ivaretar ACO-funksjonen. HRS mener det vil kunne svekke flysikkerheten i de redningsaksjonene hvor det vil være behov for funksjonen, samt redusere effektiviteten når flere luftressurser er i innsats. HRS mener det har en verdi at funksjonen er fysisk plassert på Sola og at Avinor er representert i HRS sin redningsledelse.
På bakgrunn av at det pågår en utredning om saken på virksomhetsnivå i Avinor finner jeg det ikke riktig å gå inn i saken på nåværende tidspunkt.