Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1218 (2020-2021)
Innlevert: 05.02.2021
Sendt: 08.02.2021
Besvart: 15.02.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Støtter statsråden Sykehusinnkjøps praksis og ønske om at legemiddelpriser i enkelte anbudskonkurranser skal være åpne for konkurrerende bedrifter, men holdes hemmelig for den generelle befolkningen?

Begrunnelse

I Dagens Medisin (29. januar) uttaler legemiddelinnkjøpsdirektøren i Sykehusinnkjøp HF at hun er positiv til at legemiddelpriser som er gitt i enkelte anbudskonkurranser bør være tilgjengelige for leverandørene som skal delta i neste anbudsrunde. Hun åpner således for et unntak fra hovedregelen om at legemiddelpriser i anbudskonkurranser skal holdes hemmelig. Ifølge innkjøpsdirektøren er det «viktig å påpeke at prisene ikke vil være åpne for andre enn de leverandørene som deltar inn i en eventuell konkurranse». Hun forteller videre at Sykehusinnkjøp allerede i fjor gjennomførte en anbudskonkurranse under disse forutsetningene.
Hemmelighold av legemiddelpriser er hjemlet i offentleglovas § 13 jamfør forvaltningslovens § 13. I «Rettleiar til offentleglova» kommer det tydelig frem at hensikten med lovbestemmelsen er å hindre at konkurrerende næringsaktører skal ha tilgang til konkurransesensitive opplysninger: «Kjerneområdet for teieplikta er næringsopplysningar som andre kan nytte på tilsvarande måte i eiga næringsverksemd, dvs. forretningsløyndomar i meir tradisjonell forstand». Loven er altså ikke begrunnet med at slik informasjon må holdes hemmelig for befolkningen generelt.
Dermed har legemiddelinnkjøpsdirektøren snudd hele lovforståelsen på hodet. Hun gir uttrykk for at det kun er konkurrentene som skal ha innsyn i legemiddelprisene, og hun understreker at den samme informasjonen skal holdes hemmelig for befolkningen for øvrig. Dette til tross for at hele vilkåret for at hemmeligholdet er lovlig, er at det hindrer konkurrenter i å kunne utnytte informasjonen i sin egen næringsvirksomhet.
At Sykehusinnkjøp viser en slik forståelse av reglene for åpenhet om offentlig virksomhet er særlig bekymringsfullt, ettersom hovedregelen om hemmelige legemiddelpriser ikke ble innført som følge av en politisk prosess, men som en rent byråkratisk beslutning nettopp fra legemiddelinnkjøpsdirektørens forløper i mars 2016.
Uttalelsen bekrefter ifølge spørsmålsstilleren at hemmeligholdet av legemiddelpriser hele veien har vært juridisk tvilsomt. Det tydeliggjør at hemmeligholdet i hovedsak handler om å holde legemiddelprisene skjult for den brede offentligheten, snarere enn lovens hensikt om å beskytte forretningshemmeligheter fra konkurrenter.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: De regionale helseforetakene må vurdere spørsmål om offentlighet innenfor lovens rammer og konkret i det enkelte tilfellet. Forslagsstilleren viser til en uttalelse i Dagens medisin som gjelder en konkret sak og det kan ikke tas til inntekt for en generell håndtering av innsyn i forbindelse med anskaffelser. Spørsmål om innsyn må vurderes konkret i det enkelte tilfellet etter gjeldende regelverk. Dette gjelder også uavhengig av om forespørselen kommer fra konkurrerende interessenter eller privatpersoner.
I rapporten Håndtering av enhetspriser for legemidler og prinsipper for rutiner for prisinformasjon redegjør de regionale helseforetakene for at vurderingen av konfidensialitet vil kunne avhenge av bl.a. markedssituasjonen og legemidlets livssyklus, og for hvilken virkning åpen prisinformasjon kan ha i de ulike situasjonene. Dette er krevende problemstillinger som de regionale helseforetakene må vurdere konkret i det enkelte tilfellet.
Jeg har tidligere sagt at jeg ikke vil sette et generelt krav om åpenhet foran pasientenes mulighet til å få tilgang til legemidler. Jeg oppfatter at anskaffelsen forslagsstilleren viser til illustrerer at åpenhet om prisinformasjon også kan brukes som et kostnadsreduserende virkemiddel som kan gagne pasientens tilgang til legemidler.