Bård Hoksrud (FrP): Hva er alle de totale kostnadene, som fergene, kraftkabler, kraftstasjoner og kostnadene ved eventuell utbygging av mer kraft, for at alle riks- og fylkesveiferjer skal over på nullutslipp, og hvor mye har slike omlegginger foreløpig kostet (fordelt ned på hvert ferjesamband)?
Begrunnelse
Det har over tid blitt en politisk konkurranse om å stille strengere miljøkrav til ferjemateriellet. Statsministeren har også selv uttalt at alle nye fergeanbud skal stille krav om lav- eller nullutslipp fra 2023. Det vil være store kostnader knyttet til å skifte ut både ferjer og tilhørende infrastruktur. Denne kostnaden er ikke belyst godt nok, og skattebetalerne fortjener å vite hva politikernes fagre miljøløfter vil koste dem.
Ferjer med batteristrøm må kjøpes inn i tillegg til at det må bygges ladestasjoner på landsiden, og gjerne ny strømtilførsel som er dimensjonert for den enorme mengden med strøm som skal til for å lade et skip. Ferjer som skal gå på andre drivstoff som hydrogen og ammoniakk må også kjøpes inn nye og få nødvendig landbasert infrastruktur.
Det er også sannsynlig å anta at mindre beredskapsbruk av ferjer vil kunne ha en merkostnad når ferjer ikke kan forflyttes til andre samband som ikke har nødvendig infrastruktur eller normalt har ferjer som går på andre drivstoff.