Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1282 (2020-2021)
Innlevert: 12.02.2021
Sendt: 12.02.2021
Besvart: 22.02.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Hvordan har regjeringen fulgt opp Stortingets vedtak om insentiver til å utvikle nye antibiotika, og vurderer regjeringen å ta i bruk innkjøpsmodeller som fremmer utvikling av nye medikamenter uten å premiere salg og bruk?

Begrunnelse

Antibiotikaresistens er et globalt helseproblem, som ifølge FN kan forårsake 10 millioner dødsfall årlig innen 2050 dersom man ikke handler. Én av måtene man kan unngå et slikt scenario er å utvikle nye antibiotika som er effektive mot resistente bakterier. I forbindelse med trontaledebatten i 2020 vedtok Stortinget følgende:

«Stortinget ber regjeringen utarbeide forslag til økonomiske modeller for utvikling av nye, virksomme antibiotika som premierer medikamentutvikling, ikke salg og bruk, der både belønningsmekanismer og avgift/skatt vurderes som virkemiddel.»

(Vedtak 5 (2020-2021))
Det offentlige helsevesenet i Storbritannia prøver for tiden ut en ny innkjøpsmodell for antibiotika. Modellen beskrives som en abonnementsordning, der helsetjenesten betaler en fast årlig sum til produsentene mot å få ubegrenset tilgang til antibiotiske legemidler. For å hindre overforbruk, må sykehusene betale stykkpris for legemidlene. Betalingen går imidlertid til helseforvaltningen, og ikke til produsentene. Dermed er legemiddelselskapenes inntjening frikoblet fra forbruket. Den årlige summen helsetjenesten skal betale for legemidlene, beregnes ikke bare ut fra helsegevinsten ved å bruke legemiddelet på enkeltpasienter, men ut fra den brede samfunnsmessige merverdien som følger av at det utvikles et nytt antibiotikum (merverdien ved å kunne tilby kirurgi, transplantasjoner og andre behandlinger som krever antibiotika, beredskapsverdien av å ha et ubrukt antibiotikum til rådighet). Metoden for å gjøre denne typen blir utviklet av forskningsmiljøer i Storbritannia.
Statsråden bes svare på hvorvidt en lignende innkjøpsmodell er en del av regjeringens oppfølging av Stortingets vedtak, og hvordan regjeringen for øvrig har fulgt opp vedtaket.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Regjeringen deler representant Toppes bekymring for spredningen av mikrober som er resistente mot antibiotika. Det er derfor laget en tverrsektoriell nasjonal strategi mot antibiotikaresistens, i tillegg til sektorspesifikke handlingsplaner. For helsesektoren er det utarbeidet egne handlingsplaner med tiltak for redusert antibiotikabruk og for et bedre smittevern, som begge er underlagt den nasjonale strategien. Mål og tiltak i den nasjonale handlingsplanen mot antibiotikaresistens er forlenget til å gjelde ut 2021.
Norge har bidratt i arbeidet med utvikling av nye antibiotika, i hovedsak gjennom deltakelse i EU Joint Action på antimikrobiell resistens (AMR) og helsetjeneste-assosierte infeksjoner (EU-JAMRAI) hvor Folkehelseinstituttet har ledet en arbeidspakke om forskning og innovasjon i samarbeid med Frankrike. Folkehelseinstituttet ledet også tidligere arbeidet med å utvikle disse nye insentivene gjennom et EU-finansiert forskningsprosjekt, DRIVE-AB. Insentivene er designet med hensyn til både å stimulere ny antibiotikainnovasjon, men samtidig sikre forutsigbar tilgang. Folkehelseinstituttets arbeid gjennom EU-JAMRAI har vært i samarbeid med den Globale AMR FoU Huben (en organisasjon opprettet fra Tysklands G20 ledelse). Folkehelseinstituttet har gjennom EU-JAMRAI samlet 13 lands uformelle tilbakemelding angående insentiver, inklusiv Norge. Basert på tilbakemelding har EU-JAMRAI raffinert insentiver med mål om at flere land vil samarbeide og teste insentivene, særlig relatert til EUs forpliktelse gjennom den nye legemiddelstrategien til å teste nye antibiotikainsentiv innen 2021.
I 2019 har Legemiddelverket tillatt inklusjonen av den brede samfunnsmessige merverdien i legemiddeløkonomiske analyser til nye antibiotika, lignende til metoden fra Storbritannia. Per i dag har ingen selskap brukt denne muligheten.
I tillegg finansierer Norge JPIAMR («Joint Programming Initiative on AMR») som gir midler til tidlige forskningsprosjekter av mulige nye antibiotika, men disse prosjektene er langt ifra markedsførte nye antibiotika.
For å få et helhetlig perspektiv på utvikling av den videre strategien mot antibiotikaresistens bestilte Helse- og omsorgsdepartementet en rapport som skal belyse kunnskapshull i kampen mot resistente mikrober. Kunnskapshullsrapporten fra FHI vil utgjøre et svært viktig grunnlag for hvordan arbeidet skal målrettes i årene fremover. Rapporten vil diskuteres i relevante fagmiljø og fora for å gi innspill til oppdateringen av den Nasjonale strategien mot antibiotikaresistens.
Fagmiljøene som jobber med antibiotikaresistens er til dels svært overlappende med dem som jobber med covid-pandemien. En viss forsinkelse med arbeid knyttet til AMR-problematikken kan derfor oppstå på grunn av kapasitetsproblemer.