Skriftlig spørsmål fra Jenny Klinge (Sp) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1289 (2020-2021)
Innlevert: 12.02.2021
Sendt: 12.02.2021
Besvart: 22.02.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Jenny Klinge (Sp)

Spørsmål

Jenny Klinge (Sp): I Adresseavisen den 11.2 sier Venstres kommunalråd Erling Moe at politiressursene må sentraliseres til Trondheim fremfor fremfor mindre byer og tettsteder i Trøndelag.
Deler statsråden Moes syn om at fagmiljø må bygges opp ved hovedsetene, og er det slik at politiet kun skal dimensjoneres ut fra anmeldt kriminalitet fremfor forebygging, leteaksjoner, håndtering av ulykker, utlendingsforvaltning, våpenforvaltning, utstedelse av pass, relasjonsbygging, tilstedeværelse, bistand til helsevesen- og kommuner?

Begrunnelse

Politiets oppgaver er definert i politiloven hvor det står:

«Politiet skal gjennom forebyggende, håndhevende og hjelpende virksomhet være et ledd i samfunnets samlede innsats for å fremme og befeste borgernes rettssikkerhet, trygghet og alminnelige velferd for øvrig.»

I Trøndelag politidistrikt er det lagt ned 20 lensmannskontor, 10 av de gjenværende lensmannskontorene hadde per 2019 mindre eller samme antall ansatte og i enkelte patruljeområder er det kun en patrulje på vakt. Disse må dekke enorme områder. I september stod det i avisa Oppdalingen om et masseslagsmål i Oppdal som involverte 25-30 ungdommer hvor politiet ikke kom til stedet fordi patruljen var på et annet oppdrag på Røros, 155 kilometer fra Oppdal. Dersom politiet ikke er i stand til å gripe inn mot pågående vold og annen alvorlig kriminalitet utenfor byene er det alarmerende.
I forbindelse med fremlegginga av Nærpoltireforma den 17. februar 2015 fremheva daværende justisminister Anders Anundsen at fagmiljø ikke måtte ligge ved politidistriktenes hovedseter. Dessverre har åra med reform vist at det nettopp er dette som har skjedd i distrikt etter distrikt på bekostning av lensmannskontor og mindre politistasjoner.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Mitt svar på begge spørsmål er nei.
Politiet har forebygging som en primærstrategi, og det er en av grunnene til at politiet ikke skal dimensjoneres utelukkende ut fra anmeldt kriminalitet, håndtering av ulykker og forvaltningsoppgaver. Dette er jeg trygg på at politimesteren i Trøndelag har et svært bevisst forhold til. La meg likevel nevne at regjeringen i Politimeldingen og i tildelingsbrevet til Politidirektoratet for 2021 har sagt at det skal legges vekt på å styrke de geografiske driftsenhetene mest, altså de delene av politidistriktenes mannskaper som håndterer vakt og beredskap døgnet og året rundt.
Jeg mener videre at moderne teknologi og politimetoder gjør det fullt mulig å håndtere oppgaver fra andre steder enn hovedsetet i det enkelte politidistrikt. Dette finnes det heldigvis mange gode eksempler på rundt omkring i landet. Det er imidlertid viktig å ha respekt for at dagens kriminalitetsbilde krever andre typer fagmiljøer og spesialisering enn vi har vært vant til å tenke på for norsk politi. Ikke minst utviklingen med stadig mer kriminalitet i det digitale rom gjør det nødvendig å organisere arbeidet annerledes enn før. Dette er en balansegang som politimestrene til enhver tid må balansere så godt som mulig med de økonomiske og menneskelige ressurser de har til rådighet.