Skriftlig spørsmål fra Nicholas Wilkinson (SV) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1296 (2020-2021)
Innlevert: 12.02.2021
Sendt: 15.02.2021
Besvart: 18.02.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Nicholas Wilkinson (SV)

Spørsmål

Nicholas Wilkinson (SV): Stortinget vedtok i mai 2020 følgende: «Stortinget ber regjeringen gjennomgå̊ helselovgivningen for å sikre at denne er i tråd med FNs barnekonvensjons prinsipper om barns rett til å bli hørt, beslutninger til barnets beste og barns rett til privatliv.» I tillegg viser kunnskap fra barn at dagens tvangsbruk mot barn, skader barn. En ny tvangsbegrensningslov er under utarbeiding.
Hvordan har ministeren tenkt å tydelig sikre disse rettighetene for barn i denne loven?

Begrunnelse

I 2003 ble barnekonvensjonen gjort til norsk rett gjennom menneskerettsloven. I menneskerettsloven står det at konvensjonen skal gå foran annen lovgivning ved motstrid. Plikten til å sikre disse rettighetene utløses når det skal foretas en handling eller en avgjørelse som berører barn. Disse rettighetene gjelder uavhengig av alder, samtykkekompetanse og partsrettigheter.
Statsråden har selv vært opptatt av å få ned tvangsbruken, og at tvang kun skal brukes når alt annet er prøvd.
I rapporter fra Barneombudet og Forandringsfabrikken forteller barn og ungdom at tvang hindrer nyttig hjelp. Barn og ungdom mister tillit og tro på voksne som skal hjelpe de når bruker tvang. De forteller at når tilliten ble borte, ble det vanskelig eller umulig å motta hjelp. Ungdommene sa at de følte de voksne ikke forstår hvor mye tvang stengte for hjelpen. Flere av ungdommene har etter innleggelse gått lenge uten å klare å motta hjelp. Flere av ungdommene sluttet å snakke med voksne om det som gjorde vondt og det de trengte hjelp til. Når de ikke får snakket om det som gjør vondt, blir hjelpen mindre nyttig. Tre av fire av ungdommene som deltok i “hvis jeg var ditt barn” fortalte at de hadde opplevd å ha blitt brukt makt, vold eller overgrep mot, fra familie eller andre, før de var innlagt. De fleste hadde ikke fortalt om dette til noen i psykisk helsevern. Da de voksne utsatte barna for tvang visste de ikke hvilke opplevelser barna bar med seg fra tidligere.
Barneombudet, Redd Barna, Voksne for barn og Forandringsfabrikken har i sine høringssvar til tvangsbegrensingloven pekt på at det er problematisk at paragrafer om barn og deres rettigheter står spredt i loven. De ber om dette samles og synliggjøres for å sikre en tvangsbegrensningslov som gir barn god rettssikkerhet og begrenser bruken av tvang mot de. De ber om at tvang mot barn sees opp mot de rettighetene barn har. Og de peker på at det ikke holder å få rettighetene til barn i formålet slik at det blir lettere for fagfolk å sikre disse rettighetene. Voksne for Barn og Forandringsfabrikken ber om at dette løses gjennom å ha et eget kapittel i loven om tvangstiltak overfor barn og unge under 18 år, der barns rettighet tas inn.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Tvang skal bare brukes når det er helt nødvendig. Det gjelder uavhengig av hvor gammel personen er.
Når det vurderes om det er nødvendig å bruke tvang, hvilke tiltak som eventuelt skal settes i verk og hvordan tiltaket skal gjennomføres, må det tas hensyn til at pasienten er et barn.
Tvangslovutvalget vurderte, i tråd med mandat sitt, behovet for endringer i tvangslovgivningen for å tilpasse den til barn og unges behov. Utvalget foreslo at utgangspunktet skal være felles regelverk om bruk av tvang i helse- og omsorgssektoren med mindre relevante forskjeller mellom barn og voksne kan begrunne særbestemmelser. Jeg kommer, i det videre arbeidet med oppfølgingen av forslagene fra Tvangslovutvalget, til å vurdere nøye hvilken adgang det skal være til å bruke tvang mot barn og i hvilken grad det er behov for særlige regler om saksbehandling og kontroll og overprøving for å ivareta barns rettsikkerhet.
Regelverk skal være så tydelig og lett tilgjengelig som mulig. Det gjelder ikke minst når det dreier seg om så alvorlige inngrep som bruk av tvang i helse- og omsorgstjenesten. Mange høringsinstanser er kritiske til utformingen av utvalgets lovutkast. Jeg har også merket meg at flere høringsinstanser ønsker at regelverket om adgang til tvangsbruk mot barn i helse- og omsorgstjenesten skal samles. Vi kommer i det videre arbeidet med lovforslaget til å vurdere både lovstrukturen og utformingen av de enkelte bestemmelsene.
Tvangslovutvalget har foreslått store og omfattende endringer for helsetjenesten som griper dypt inn i måten vi hjelper på. Jeg vet mange er bekymret for om vi er forberedt på disse endringene. Vi kommer derfor, før sommeren, til å sende ut et høringsnotat der vi inviterer til å gi innspill til hva som må til for at vi skal lykkes med endringene. Det vil gå fram av notatet hvordan departementet vurderer de sentrale lovforslagene fra utvalget. Lovforslaget vil bli lagt fram for Stortinget så fort det lar seg gjøre etter at høringen er avsluttet.