Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1312 (2020-2021)
Innlevert: 14.02.2021
Sendt: 15.02.2021
Besvart: 04.03.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Innser statsråden at det var uansvarlig å kutte 223 stillinger i Folkehelseinstituttet, hvorfor skjer nesten all oppbemanning som har vært nødvendig for å håndtere pandemien med midlertidige stillinger, og vil oppbemanninga bli varig og de nye ansatte tilbudt fast jobb?

Begrunnelse

Det har blitt avdekt at Folkehelseinstituttet har nedbemannet med 223 ansatte i perioden 2015 til 2018, som en konsekvens av regjeringspartienes ABE-reform, også kalt ostehøvelkutt i statlig sektor.
Tillitsvalgte og ansatte ved FHI advarer mot at dette har svekket beredskapen og kvaliteten på arbeidet de kan gjøre mot en pandemi.
Forrige uke ble det også avdekt i en artikkel i FriFagbevegelse at FHI brukte seks måneder fra pandemien brøt ut, til man startet å oppbemanne. Noe av årsaken til at det tok så lang tid å oppbemanne, var at man ikke hadde nok folk til både å drive det daglige arbeidet, og samtidig rekruttere.
Det er grunn til å spørre om regjeringens såkalte effektivisering har gått utover den helt grunnleggende beredskapen for norsk folkehelse. Hvis Folkehelseinstituttet, som står i fronten i denne kampen, ikke har hatt nok ansatte til å kunne oppbemanne under ei krise, har det sviktet totalt i norsk beredskap.
Hvis alle de nye blir tilbudt midlertidige stillinger, risikerer vi at de beste ikke søker seg til FHI. Vi risikerer også at de søker seg vekk når kontrakten nærmer seg utløpsdato, slik at de som nå blir lært opp forsvinner ut igjen. Det kan heller ikke være i tråd med arbeidsmiljøloven at alle de nye stillingene er av midlertidig karakter. Regjeringen bør ha en plan for en varig oppbemanning av faste ansatte i denne nøkkelvirksomheten for Norge.
FHI har fått 200 millioner kroner for å trappe opp virksomheten under pandemien, men det har blitt sagt fra politisk ledelse at dette er midlertidige penger, og tillitsvalgte har fått klare signaler om at politisk ledelse mener bemanninga er stor nok.
Dette gir ikke et inntrykk av at regjeringen tenker langsiktig på norsk beredskap og folkehelse.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Regjeringen bygger sin politikk på en effektiv bruk av felleskapets ressurser. Gjennom avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen forutsettes det at statlige virksomheter gjennomfører tiltak for å bli mer effektive. Den sentrale helseforvaltningen, som Folkehelseinstituttet (FHI) er en del av, hadde vokst gradvis over mange år. Dette var en utvikling som ikke kunne fortsette. FHI har derfor iverksatt tiltak for å drive virksomheten så effektivt som mulig innenfor rammen av ressurser som er stilt til disposisjon og til øvrige gjeldende betingelser. Kravet til effektivisering og omstilling har nødvendigvis medført at omfanget av en del av instituttets tjenester ble redusert, men ifølge FHI er smittevernberedskapen et av områdene som ble skjermet. Når det gjelder nedbemanning viser representanten at det i perioden 2015–2018 ble nedbemannet med 223 årsverk. Av dette kan 47 årsverk forklares med virksomhetsoverdragelser i samme periode.
Håndteringen av covid-19-pandemien er en krevende krisehåndteringsoppgave for norske myndigheter. Som statens smitteverninstitutt er FHI helt sentral i dette arbeidet. Den kompetansen som er nødvendig å sette inn i det mangfold av komplekse oppgaver og utfordringer som vi står ovenfor, er en begrenset ressurs. En slik situasjon som vi har hatt i 2020, og som ser ut til å fortsette i 2021, kan man antagelig aldri være ressursmessig dimensjonert for. Regjeringen har i arbeidet med de ordinære budsjettprosessene foreslått økte bevilgninger for å dekke uforutsette og nødvendige kostnader knyttet til pandemien. Utviklingen i pandemien vil fortsatt være en viktig faktor for å vurdere bevilgningsnivået. For bevilgningen vedtatt for 2021 er det lagt til grunn behov for beredskapskostnader første halvår 2021. FHI, som kjenner sin virksomhet best, må vurdere hvordan sikre riktig kapasitet og personell for å løse de oppgaver de til enhver tid pålegges.