Skriftlig spørsmål fra Jenny Klinge (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1321 (2020-2021)
Innlevert: 15.02.2021
Sendt: 16.02.2021
Besvart: 24.02.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Jenny Klinge (Sp)

Spørsmål

Jenny Klinge (Sp): Kor stor andel av det totale talet på reiserekningar som kan bli leverte til Pasientreiser blir faktisk leverte (gjerne årleg statistikk for dei siste åra), og trur statsråden at storparten av den gruppa som leverer få eller ingen av reiserekningane sine til Pasientreiser har god eller dårleg råd i utgangspunktet?

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Det finnes i dag ingen oversikt over hvor mange brukere som potensielt har krav på å få refundert hele eller deler av sine utgifter, men som av ulike årsaker ikke fremsetter krav. Jeg tror det vil være vanskelig å lage en slik statistikk.
Jeg har heller ikke et ønske om å spekulere i hvem det er som eventuelt ikke fremsetter krav, og hvilken økonomisk situasjon disse kan være i.
Jeg har imidlertid innhentet noen fakta om pasientreiseordningen fra Pasientreiser HF. De opplyser at årlig gjennomføres det ca. 9 millioner reiser innen pasientreiseområdet, som inkluderer reiser med og uten rekvisisjon. De opplyser videre at i et normalår er ca. 4 350 000 av disse reiser uten rekvisisjon, som vil si at bruker gjennomfører reisen og sender søknad om å få støtte til reisen etter behandlingen er gjennomført.
85 prosent av søknadene om reiser uten rekvisisjon sendes digitalt via helsenorge.no. Det er omtrent 700 000 unike brukere av ordningen totalt per år, ca. halvparten av disse er brukere av reiser uten rekvisisjon.
Pasientreiser HF planlegger i løpet av 2021, etter avtale med de regionale helseforetakene, å sette i gang et utredningsarbeid for å se på mulighetene for, og konsekvensene av, at rettigheten til reiser uten rekvisisjon utbetales automatisk til pasient. Dette vil kunne ivareta pasientens rett til å få dekket reiseutgifter uten at det er behov for å søke. Som del av utredningsarbeidet vil helseforetaket se nærmere på hvilke deler av befolkningen som eventuelt ikke benytter seg av sin rettighet i dag.
Helseforetaket har fokus på å fortsatt utvikle digital søknad på helsenorge.no, og at papirsøknad skal å bli så brukervennlig som mulig. I dette arbeidet jobber Pasientreiser HF sammen med helseforetakets brukerutvalg, som også hjelper til med testing underveis i utviklingen.
Jeg har fått opplyst fra Pasientreiser HF at det informeres kontinuerlig om ordningen i ulike kanaler. På nett brukes helsenorge.no, pasientreiser.no, og brukerorganisasjonenes nettsider. I tillegg finnes det trykt materiell som sendes kostnadsfritt til behandlere på bestilling.