Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:1326 (2020-2021)
Innlevert: 16.02.2021
Sendt: 16.02.2021
Besvart: 23.02.2021 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Regjeringen foreslo og fikk vedtatt i innst. 19 S (2020-2021) at underleverandører skulle få søke støtte basert på inntekt, slik som i perioden mai-september. Nå viser det seg at Kulturrådet sin søknadsordning tolker retningslinjene som det skal være basert på fortjeneste, noe som kan halvere søknadssummen for underleverandører.
Vil statsråden rette opp denne misforståelsen?

Begrunnelse

I Innst. 19 S (2020 – 2021), prop. 142 S (2019 – 2020) pkt. 2.2 hvor kompensasjonsordning for kulturlivet blir vedtatt står det følgende:
– underleverandørene vil få kompensert inntil 50 pst. for tapte inntekter i hele perioden (som i foregående periode).
Forrige periode må her regnes som perioden mai-september, der faktisk inntekt ble lagt til grunn.
For en enkeltaktør kan dette bety
Inntekt på arrangement: kr 200 000,-
Varekost på arrangement: kr 110 000,-
Resultat på arrangement: kr 90 000,-
Kompensasjonsbeløp kr 45 000,-
I mai-september vil det i dette tilfellet bety kr 90 000, så vil nå ordningen for oktober – desember kompensere kun halvparten av dette igjen, dvs. kr 45 000.
Aktørene er bekymret for at Kulturrådet har tolket forskriften feil og med det halvert kompensasjonen underleverandørene egentlig skulle kunne søke på.

Abid Raja (V)

Svar

Abid Raja: I kompensasjonsordningen for kultursektoren for perioden oktober–desember kan underleverandører kompenseres for 50 pst. av sine "netto tapte inntekter" dersom de oppfyller kravene til ordningen. Det finnes også mekanismer i ordningen som skal motvirke overkompensasjon.
Etter at søknadsskjemaet for kompensasjonsperioden oktober til desember ble åpnet, ble det avdekket at forskriften har blitt tolket på en måte som kunne gi utilsiktede konsekvenser. Dette kunne ha medført at underleverandørene hadde kommet dårligere ut av ordningen enn det som var intensjonen.
I forskriften for oktober til desember ble begrepet "netto tapte inntekter" innført, mot tidligere "tapte inntekter". Begrepsendringen var imidlertid ikke ment som en realitetsendring og departementet har orientert Kulturrådet om dette. Kulturrådet vil legge dette til grunn i saksbehandlingen.
Netto tapte inntekter skal i henhold til forskriften beregnes slik: "differansen mellom underleverandørens faktiske inntekter fra kulturarrangementet det søkes kompensasjon for, og gjennomsnittet av underleverandørens faktiske inntekter for tilsvarende eller sammenlignbare kulturarrangement avholdt i 2017–2019".