Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1341 (2020-2021)
Innlevert: 18.02.2021
Sendt: 18.02.2021
Besvart: 25.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Flere tjenester hos Statens vegvesen har blitt digitalisert, også fornyelse av førerkort. Samtidig har det som en følge av pandemien blitt stengte trafikkstasjoner.
Hvilken veiledning og hjelp er det lagt opp til for de som ikke har mulighet til selv å fornye førerkort via internett?

Begrunnelse

Flere pensjonister har problemer i den digitale hverdagen med å få gjort nødvendige tjenester, og føler seg dermed ekskludert. Digitale tjenester bør følges opp med et alternativ som gir veiledning og hjelp. Spesielt viktig er dette når kontordøra er stengt.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Statens vegvesen har, i tråd med regjeringens digitaliseringsstrategi, utviklet og etablert ulike løsninger som muliggjør et digitalt førstevalg. De digitale løsningene gir innbyggerne og næringslivet tilgang til etatens tjenester hele døgnet, og behovet for fysisk oppmøte på en trafikkstasjon er som følge av dette på mange områder kraftig redusert.
Et av målene ved å etablere digitale løsninger er å få mer effektive tjenester, og samtidig en bedre tilgang til tjenestene for brukerne. For at målet skal kunne innfris, kan det ikke leveres fysiske tjenester på samme nivå som før de digitale løsningene ble innført. Det ville medført et dobbelt sett av tjenester, og slik gitt lite kostnadseffektiv ressursutnyttelse.
Jeg har selvsagt stor forståelse for at det ikke er like enkelt for alle å ta i bruk de nye teknologiske løsningene, og at det er viktig å sørge for at alle får den hjelpen de trenger.
Jeg vil påpeke at bortsett fra under den nasjonale nedstengingen i mars/april 2020, samt noen få dager under smittesituasjonen i Nordre Follo i år, har trafikkstasjonene holdt åpent.
De som av ulike årsaker ikke kan eller ønsker å benytte seg av vegvesenets digitale løsninger, kan derfor bestille time på en trafikkstasjon og få hjelp av saksbehandlere i skranken. Timebestilling gjøres enten via Statens vegvesens hjemmeside, eller på telefon hos vegvesenets Brukerstøtte. Det er opprettet et eget tastevalg for timebestilling, slik at disse kundene skal slippe å sitte i telefonkø. De ansatte i skranken er godt kjent med de ulike selvbetjeningssystemene, og kan også bistå og veilede kundene for å løse utfordringer med bruk av de digitale løsningene.
Timebestilling på skranketjenestene ved trafikkstasjonen ble innført som et tiltak for å sikre ivaretakelse av de nasjonale smittevernreglene gjennom å redusere antall kunder samtidig i venterommet og opprettholdelse av en meters avstand mellom disse. Erfaringene fra innføringen av timebestilling, viser imidlertid at dette også er et nyttig verktøy for å styre ressursene dit behovet er størst.