Skriftlig spørsmål fra Karin Andersen (SV) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1346 (2020-2021)
Innlevert: 18.02.2021
Sendt: 18.02.2021
Besvart: 23.02.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Karin Andersen (SV)

Spørsmål

Karin Andersen (SV): Grensependlere som er lærere og barnehagepersonell er flyttet fra samfunnskritisk til samfunnsviktig personell og har nå problemer med kryssinga av grensa for å komme på jobb. Det er kritisk med hensyn til dagpengerettigheter og for grensekommuner er dette samfunnskritisk personell. Det særs uheldig fordi det går utover barn og unge som må skjermes og i en pandemi. Grensependlerne blir testet hver uke og har ikke vært en del av importsmitte.
Vil statsråden endre reglene slik at skoler og barnehager nær grensen ikke rammes?

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Representanten Andersen legger i sitt spørsmål til grunn at lærer og barnehage-personell tidligere har vært definert som samfunnskritisk personell. Dette medfører ikke riktighet. Det er identifisert 14 kritiske samfunnsfunksjoner, og disse fremkommer av Justis- og beredskapsdepartementets årlige budsjettproposisjon til Stortinget. Barnehager og skoler er ikke og har aldri vært en av disse. Derimot så inngår barnehager og skoler i listen «Viktig samfunnsfunksjon». Denne listen ble etablert da regjeringen i mars i fjor skulle lage liste over personell som kunne få ha barn i barnehage og på barneskole selv om disse var stengt. Vi innså da at det var personell ut over de som inngår i de 14 kritiske samfunnsfunksjonene som kunne ha behov for å ha sine barn i barnehage og skole. Etter innspill fra sektordepartementene ble da «Barnehager og skoler» tatt inn i denne listen, men da altså som «Viktig samfunnsfunksjon». De er ikke innlemmet blant de 14 opprinnelige kritiske funksjonene, og de har derfor heller aldri hatt unntak fra innreisereguleringene som følge av at de er personell innenfor en kritisk samfunnsfunksjon.
Representanten Andersen peker i sitt spørsmål på de konsekvenser håndteringen av pandemien kan ha for barn og unge. Jeg vil understreke at det hele tiden under pandemien har vært et hovedanliggende for regjeringen å begrense konsekvenser for denne gruppen mest mulig. Vi har også forståelse for at innreiserestriksjonene medfører utfordringer både for de berørte enkeltpersoner og for kommuner hvor disse arbeider. Så er det slik at vi står i en situasjon der det er svært viktig å redusere risikoen for importsmitte mest mulig, og derfor strammet regjeringen 28. januar inn på innreiserestriksjonene i forskrift om innreiserestriksjoner for utlendinger av hensyn til folkehelsen. Blant annet ble unntak fra innreiserestriksjonene for EØS-borgere som ikke er bosatt i Norge fjernet. Dette innebærer også at det ikke lenger er et generelt unntak for EØS-borgere som er grensearbeidere, herunder lærere og personell i barnehager.
Samtidig som regjeringen fortsetter å prioritere arbeidet for å hindre importsmitte, arbeider vi også med hvordan innreisereguleringene kan mykes opp når smittesituasjonen tilsier det. Jeg kan ikke her foregripe regjeringens vurderinger på dette punkt, men jeg kan forsikre representanten Andersen om at grensependlerne er blant de grupper regjeringen vil ha et særlig fokus på når disse vurderingene gjøres.