Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1347 (2020-2021)
Innlevert: 18.02.2021
Sendt: 18.02.2021
Besvart: 26.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Er det gjort en grundig vurdering av ytterligere kryssningskapasitet og vendekapasitet ved Sarpsborg stasjon for å realisere to tog i timen, som en del av statsrådens beslutningsgrunnlag for NTP (2022-2033)?

Begrunnelse

Om kort tid legges frem NTP (2022-2033). Prioriteringene her er avgjørende for fremtidens jernbaneløsning i Østfold og Sarpsborg. Det viktigste for Sarpsborg er to tog i timen og ned mot en times kjøretid til Oslo.
I tidligere svar på skriftlig spørsmål (Dokument nr. 15:172 (2020-2021)) har statsråden uttalt følgende:

«For å øke frekvensen til to tog i timen til Sarpsborg, vil det kreve ytterligere kryssingskapasitet, og vendekapasitet ved Sarpsborg stasjon.»

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: I forbindelse med utarbeidelsen av Nasjonal transportplan har Samferdselsdepartementet mottatt en rekke faglige innspill fra våre virksomheter. Som en del av underlagsarbeidet har Bane NOR vurdert hvilke alternativer som finnes for å realisere tilbudsforbedringer i InterCity-området. Bane NOR har utarbeidet et verdioptimalisert InterCity-konsept. Det er et konsept hvor man ikke lenger planlegger for å bygge sammenhengende dobbeltspor helt til Halden, Lillehammer og Skien, men vurderer andre mer kostnadseffektive investeringer for å oppnå økt kapasitet og redusert reisetid. I dette arbeidet har Bane NOR vurdert hvilke tiltak som må på plass for å blant annet gi økt frekvens til to tog i timen til Fredrikstad og Sarpsborg.
Utover tiltak som skal til for å realisere to tog i timen til Fredrikstad, herunder ny infrastruktur på strekningen Haug-Seut, tiltak på eksisterende Fredrikstad stasjon og tilhørende togparkering, vil det være behov for:

• Oppgradering av eksisterende Sarpsborg stasjon for å kunne vende et tog i timen
• Ekstra kryssingsmulighet mellom Sarpsborg og Skjeberg
• Ekstra kapasitet for togparkering i nærheten av Sarpsborg stasjon.

Anslått merkostnad for alternativet med to tog i timen til Sarpsborg utgjør ifølge Bane NOR ca. to milliarder kroner sammenlignet med det verdioptimaliserte InterCity-konseptet. Det påpekes videre at tiltakene som er beskrevet over kun er tiltak for å øke persontogfrekvens, og er eksklusive tiltak for nødvendig vedlikehold, fornyingsbehov på eksisterende bane, etablering av ERTMS, tiltak for lange godstog (740 meter) og tilpasning til triple togsett, og vurderingen er geografisk avgrenset til strekningen Haug-Halden.
Økt persontrafikk på eksisterende enkeltspor mellom Fredrikstad og Sarpsborg vil gi noe dårligere punktlighet, og med stor sannsynlighet noe lengre reisetid, samt større begrensninger for fjerntog og godstog sammenlignet med det verdioptimaliserte InterCity-konseptet. Dette er innledende vurderinger, og nødvendige tiltak vil være avhengig av hvilke mål som settes for punktlighet og godstrafikk, som kan utløse ytterligere behov for kryssingstiltak og/eller større andel dobbeltsporutbygging. Regjeringen vil før påske legge fram Nasjonal transportplan for årene 2022-2033, og her vil regjeringens prioriteringer for de kommende tolv årene fremkomme.