Skriftlig spørsmål fra Sylvi Listhaug (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1390 (2020-2021)
Innlevert: 22.02.2021
Sendt: 23.02.2021
Besvart: 01.03.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Sylvi Listhaug (FrP)

Spørsmål

Sylvi Listhaug (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å rydde opp i og få klarhet rundt de alvorlige forholdene man nylig er blitt gjort kjent med om eldreomsorgen i Kvinnherad?

Begrunnelse

Forrige uke kunne vi lese at en ansatt ved en institusjon i Kvinnherad kom med knallhard kritikk av kommunen og politikerne. Varsleren peker på at det skjer lovbrudd mot de eldre på sykehjemmene. Varsleren sier at pasienter ikke mottar forsvarlig hjelp, at kommunen overser varsler om at tjenesten drives uforsvarlig og at pasienter roper på hjelp, ringer i alarmen, men at tiden til personalet ikke strekker til.
Varsleren forteller videre om pasienter som ikke har dusjet på flere uker og eldre som ikke får spist, i og med ingen kan hjelpe dem med det gjennom dagen. Det fortelles også om alvorlig syke pasienter med store smerter som blir liggende lenge uten smertelindring og hjelp.
Dersom disse alvorlige historiene stemmer er det svært urovekkende. Vi kan ikke akseptere slike tilstander i norsk eldreomsorg. Derfor håper spørsmålsstiller at statsråden straks vil ta initiativ til å rydde opp i saken, og ber ham redegjøre for hvordan han vil gjøre dette, og hvorvidt han vil be fylkeslegen i Vestland om å gripe inn.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Kommunene har et ansvar for å tilby den enkelte nødvendige og forsvarlige helse- og omsorgstjenester. Vi har rett til å forvente å bli møtt med omsorg og varme, og vi skal oppleve forutsigbarhet og trygghet i møte med tjenesteapparatet. Tjenester av god kvalitet sikres gjennom faglig kompetente medarbeidere og god organisering, styring og ledelse. Det er et mål at den enkelte møtes med respekt og behandles med verdighet i helse- og omsorgstjenesten. Slik skaper vi pasientens helsetjeneste.
I medieomtalene som stortingsrepresentanten viser til fremgår det at både kommunestyret og kommunedirektøren er kjent med saken og at det nå er satt i gang flere prosesser for å se nærmere på ulike problemstillinger knyttet til de kommunale helse- og omsorgstjenestene i kommunen. Som vist til innledningsvis er det kommunene som har ansvaret for å sørge for nødvendige og forsvarlige tjenester til sine innbyggere og det er derfor naturlig at det er kommunen som vurderer utforming og innretning av tjenestetilbudet.
Det er av sentral betydning å få avdekket eventuell svikt i helse- og omsorgstjenesten. Vi har derfor allerede etablerte tilsynssystemer som arbeider med dette. Det er Statens helsetilsyn som har det overordnede faglige tilsynet med helse- og omsorgstjenesten i landet. Videre skal statsforvalteren føre tilsyn med om tjenestene er i samsvar med det som er bestemt i lover og forskrifter. Som tilsynsmyndighet foretar statsforvalteren tilsyn både gjennom systemrevisjon og individuelt tilsyn, og foretar en vurdering av om tjenestene som ytes er av forsvarlig karakter og i samsvar med gjeldende regelverk. Helsepersonell har også en lovpålagt plikt til å gi statsforvalteren eller Helsetilsynet informasjon om forhold som kan medføre fare for pasienters eller brukeres sikkerhet. Videre kan pasienter, brukere og pårørende også klage til statsforvalteren dersom de mener at de ikke får den hjelpen de mener de har behov for. Både dialog, internkontroll og tilsyn er derfor viktige virkemidler for å sørge for at vi har gode og forsvarlige helse- og omsorgstjenester rundt om i kommunene.