Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1379 (2020-2021)
Innlevert: 21.02.2021
Sendt: 22.02.2021
Besvart: 02.03.2021 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Kvitnes gård er en av landets store matsnakkiser. Serveringen foregår i et gammelt gårdsbygg som også har vernehensyn som må tas høyde for. Arbeidstilsynet har når avslått søknad om bruksendring med henvisning til krav om høyde for lokaler under 40 kvm.
Mener statsråden at regelverket til Arbeidstilsynet er tilpasset virkeligheten mange serveringsbedrifter operer i og ønsket om å ta vare på verneverdige bygg?

Begrunnelse

Kvitnes gård er en av landets store matsnakkiser. Serveringen foregår i et gammelt gårdsbygg som også har vernehensyn som må tas høyde for. Arbeidstilsynet har når avslått søknad om bruksendring med henvisning til krav om høyde for lokaler under 40 kvm. I brevet der Arbeidstilsynet avslår søknaden om bruksendring, understrekes det at kravene som arbeidsplassforskriften stiller til arbeidsplasser og arbeidslokaler, også gjelder for vernede bygninger. Det reiser mange problemstillinger.
For mange bedrifter som holder til i historiske bygninger med lavere romhøyde enn dagens vil en ensidig praktisering av regelverket være kroken på døra. Det kan ikke være hovedformålet med regelverket.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Regjeringen er positiv til satsinger fra private krefter, og det er bra at gamle bygg fylles med liv. Generelt er regjeringen opptatt av å forenkle regelverk og redusere byråkratiet for bedriftene.
Arbeidsmiljøloven stiller krav om at det fysiske arbeidsmiljøet skal være fullt forsvarlig, og ivareta hensynet til arbeidstakernes helse, miljø, sikkerhet og velferd. De nærmere kravene til utforming av arbeidsplasser og arbeidslokaler er regulert i arbeidsplassforskriften, som blant annet har bestemmelser om romhøyde, inneklima/ventilasjon, belysning mv. Som representanten skriver, gjelder disse kravene også for arbeidsplasser og arbeidslokaler i vernede bygninger.
Kravene i forskriften er imidlertid i stor grad "funksjonelt", og ikke spesifikt formulert. For eksempel fastsetter ikke forskriften i seg selv bestemte krav til takhøyde; i stedet følger det at "[r]omhøyden i arbeidsrom og i personalrom skal avpasses i forhold til rommets gulvareal og den virksomheten som drives der. Det skal særlig tas hensyn til ventilasjonsanlegg, belysning og innredningens dimensjoner." Arbeidstilsynet har en veiledning til forskriften, som i større grad spesifiserer kravene. Etter Arbeidstilsynets praksis vil et rom som i utgangspunktet anses å ha for lav takhøyde i forhold til forskriftens krav etter omstendighetene kunne "repareres" gjennom (andre) kompenserende tiltak. Arbeidsplassforskriften åpner også for at Arbeidstilsynet på visse vilkår kan gi dispensasjon fra forskriften.
Ifølge Arbeidstilsynet vurderes eventuelle avvik konkret i hver enkelt sak, og bygningsmessig vern inngår i denne vurderingen. Forutsetningen for at Arbeidstilsynet skal gi dispensasjon, er imidlertid at arbeidsmiljøet etter en samlet vurdering fremstår som fullt forsvarlig.
Når det gjelder den konkrete saken som representanten viser til, forstår jeg det slik at vedtaket er begrunnet i flere forhold enn krav til takhøyde. Jeg har for øvrig fått opplyst at avgjørelsen er påklaget. Det lokale Arbeidstilsynet vil da vurdere saken på nytt, herunder eventuelle nye momenter som skulle fremkomme av klagen. Dersom førsteinstansen opprettholder sitt syn, vil saken bli fremmet for Direktoratet for arbeidstilsynet, som fatter endelig vedtak i saken.