Silje Hjemdal (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å sikre forbrukerne mot et dårlig fungerende strømmarked?
Begrunnelse
En nylig utkommet rapport fra Reguleringsmyndigheten for energi (en del av Norges vassdrags- og energidirektorat) tar for seg tiltak for et effektivt sluttbrukermarked for strøm. Rapporten er omtalt i flere medier, deriblant Nettavisen.no, og kommentert av Forbrukerrådets direktør Inger Lise Blyverket.
Rapporten viser til at det er vanskelig å være sluttbruker i strømmarkedet. Prisstrukturer er unødvendig kompliserte, aktørenes handelspraksis er lite gunstig for forbrukerne, og det er lite effekt i myndighetenes kontroll med markedet.
Det vises til flere mulige tiltak for å forbedre forbrukernes situasjon. Få av de foreslåtte tiltakene dreier seg om manglende regelverk. De er i hovedsak tiltak som kan iverksettes relativt raskt av departement, direktorat og andre myndigheter.
Oslo Economics foreslår blant annet flere tiltak for å få markedet til å fungere bedre:
• å presisere dagens regelverk
• å styrke håndheving og sanksjonering ved brudd
• reguleringer og tiltak for å redusere informasjonsproblemene
• å innføre krav til standardisert prisopplysning i markedsføring og på faktura
• lett tilgjengelige prislister på aktørenes nettsider
• justering av prisportalen
Slik situasjonene er i dag kan fremstå som at forbrukerne rett og slett blir lurt. Det er ikke bra for noen parter, særlig svekker dette forbrukeren. Det bør vær en vilje til å sikre forbrukerne gode vilkår og rimelig strøm.