Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:1403 (2020-2021)
Innlevert: 23.02.2021
Sendt: 24.02.2021
Besvart: 02.03.2021 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å sikre forbrukerne mot et dårlig fungerende strømmarked?

Begrunnelse

En nylig utkommet rapport fra Reguleringsmyndigheten for energi (en del av Norges vassdrags- og energidirektorat) tar for seg tiltak for et effektivt sluttbrukermarked for strøm. Rapporten er omtalt i flere medier, deriblant Nettavisen.no, og kommentert av Forbrukerrådets direktør Inger Lise Blyverket.
Rapporten viser til at det er vanskelig å være sluttbruker i strømmarkedet. Prisstrukturer er unødvendig kompliserte, aktørenes handelspraksis er lite gunstig for forbrukerne, og det er lite effekt i myndighetenes kontroll med markedet.
Det vises til flere mulige tiltak for å forbedre forbrukernes situasjon. Få av de foreslåtte tiltakene dreier seg om manglende regelverk. De er i hovedsak tiltak som kan iverksettes relativt raskt av departement, direktorat og andre myndigheter.
Oslo Economics foreslår blant annet flere tiltak for å få markedet til å fungere bedre:

• å presisere dagens regelverk
• å styrke håndheving og sanksjonering ved brudd
• reguleringer og tiltak for å redusere informasjonsproblemene
• å innføre krav til standardisert prisopplysning i markedsføring og på faktura
• lett tilgjengelige prislister på aktørenes nettsider
• justering av prisportalen

Slik situasjonene er i dag kan fremstå som at forbrukerne rett og slett blir lurt. Det er ikke bra for noen parter, særlig svekker dette forbrukeren. Det bør vær en vilje til å sikre forbrukerne gode vilkår og rimelig strøm.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Svar

Kjell Ingolf Ropstad: Jeg er opptatt av å sikre et godt og ryddig strømmarked til det beste for forbrukerne. Strømleverandørene konkurrerer på avtalevilkår og priser, og forbrukere skal fritt kunne velge den billigste og beste avtalen etter eget behov. Denne konkurransen i strømmarkedet skal komme forbrukerne til gode. Som også representanten er inne på, er det dessverre ikke alltid slik i praksis.
Forbrukerne møter en rekke utfordringer på strømmarkedet. Det kan være vanskelig å vite hva strømmen koster og å sammenligne ulike tilbud på strøm. Selv om alle strømleverandører leverer samme produkt, finnes det svært mange ulike strømavtaler å velge mellom. Mange av avtalene er vanskelige å forstå og har så komplekse utregninger for prisen at det er vanskelig å vite hva strømmen faktisk koster. Når strømprisene i tillegg er så høye som de er nå, er det ekstra uheldig å sitte med en dårlig avtale.
Strømbransjen er blant de bransjene som forbrukerne klager mest over til Forbrukertilsynet og Forbrukerrådet. Kritikken mot strømbransjen var også bakgrunnen for at Olje- og energiministeren og jeg i november 2020 inviterte til et møte med Reguleringsmyndigheten for energi (RME), Forbrukertilsynet, Forbrukerrådet og Energi Norge. Jeg fikk her et klart inntrykk av at bransjen ser verdien av et mer oversiktlig strømmarked, og jobber for dette på eget initiativ, noe jeg synes er positivt.
For å gjøre det enklere å sammenligne strømpriser driver Forbrukerrådet den offentlig finansierte tjenesten Strømpris.no på oppdrag fra Barne- og familiedepartementet. Tjenesten gir en prisoversikt over alle avtalene som tilbys i markedet, og skal gi forbrukere muligheten til å finne den beste strømavtalen for dem. Jeg anbefaler alle å gå inn på portalen, bruke sin forbrukermakt og velge avtalen som er mest gunstig for dem. Forbrukerrådet har blant annet gjennom strømpris.no kunnet avdekke og påpeke ulike utfordringer med strømmarkedet og en del strømavtaler. Dette har blant annet resultert i en klage til Forbrukertilsynet om brudd på forbrukervernregelverket for 29 strømleverandører. Forbrukertilsynet har fulgt opp saken, og sendt brev til samtlige av strømleverandørene hvor de har understreket at forbrukerne har krav på korrekte og klare prisopplysninger.
For å få til et velfungerende og effektivt strømmarked er det nødvendig med samarbeid mellom Forbrukertilsynet og Reguleringsmyndigheten for energi (RME). RME har ansvaret for reguleringen av strømmarkedet. På oppdrag fra RME har Oslo Economics undersøkt utfordringene i markedet, i hvilken grad gjeldende regler løser disse utfordringene og om det er behov for nye tiltak/reguleringer. Rapporten, som også representanten er inne på, ble publisert 8. februar og identifiserer en rekke utfordringer som forbrukerne står overfor ved valg av strømavtale. RME skal i gang med å følge opp rapporten blant annet i samarbeid med Forbrukertilsynet. De skal vurdere ulike tiltak og eventuelt fremme forslag til regelverksendringer for å sikre et mer velfungerende og effektivt sluttbrukermarked.
Avslutningsvis vil jeg si at høye strømpriser rammer dem som har lite hardest. Regjeringen styrket bostøtten i budsjettet for 2021, både for enslige og for barnefamilier. I tillegg ble det bevilget 260 mill. kroner til en ekstraordinær utbetaling av bostøtte på grunn av de høye strømprisene i forbindelse med behandingen av prop. 79 S (2020-2021). Det mener jeg er viktige bidrag for dem som har minst under pandemien. For å sørge for et bedre strømmarked er et effektivt tilsyn viktig, og noe denne regjeringen prioriterer. Det er likevel slik at bransjen selv i siste instans har ansvaret for å etterleve grunnleggende prinsipper om prisinformasjon og ryddige avtaler med forbrukerne.