Skriftlig spørsmål fra Seher Aydar (R) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:1408 (2020-2021)
Innlevert: 23.02.2021
Sendt: 24.02.2021
Besvart: 04.03.2021 av olje- og energiminister Tina Bru

Seher Aydar (R)

Spørsmål

Seher Aydar (R): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at Stortingets vedtak om at det ikke skal gis forlenget frist for idriftsettelse blir fulgt i denne saken?

Begrunnelse

19. juni 2020 vedtok Stortinget enstemmig at det innenfor gjeldende regelverk ikke skal gis forlenget frist for idriftsettelse utover 31.12.2021 for vindkraftverk på land som i dag har gyldig konsesjon. Nylig ga NVE Øyfjellet Wind AS utsatt frist for oppstart av Øyfjellet vindkraftverk, på tross av Stortingets vedtak. Øyfjellet Wind søkte om utsettelse allerede 13. juli 2020. I søknaden begrunnes utsatt oppstart med forsinkelser på grunn av koronarestriksjoner, mye snø og demonstrasjoner mot byggingen. Men både i mai og juli 2020 sier representanter for Øyfjellet Wind AS til avisa Helgelendingen at det ikke er forsinkelser på grunn av korona-situasjonen. Gjeldende regelverk for utsatt idriftsettelse («Praksis for forlengelse av frist for idriftsettelse og prioritering av detaljplan/MTA for urealiserte vindkraftkonsesjoner på land») sier at hovedregelen er at det må søkes ny konsesjon med oppdaterte utredninger dersom anlegget ikke er bygget innen fristen. Men NVE følger ikke denne hovedregelen når de gir Øyfjellet Wind AS utsatt idriftsettelse. De følger en unntaksbestemmelse, som sier at der konsesjonær har kommet langt i byggearbeidene, men uforutsette forhold hindrer idriftsettelse i tide, kan NVE likevel forlenge idriftsettelsesfristen. NVE brukte hele 7 måneder på å vurdere søknaden fra Øyfjellet Wind AS. Samtidig pågår det en konflikt mellom utbygger og reinbeitedistriktet, og en utsatt frist vil gi en ytterligere sesong med bygging som skaper enda større belastninger for reindrifta. NVE skal være en upartisk konsesjonsmyndighet, men dette vedtaket om forlenget frist for idriftsettelse, mot Stortingets vedtak, framstår som et vedtak utelukkende basert på utbyggers behov, ikke på hovedregelen i gjeldende regelverk. Når NVE i Klassekampen 23.02 sier at det har vært en spesiell situasjon på Øyfjellet, blant annet knyttet til covid-19, framstår det som merkelig, all den tid Øyfjellet Wind i lokalavisa bedyrer at det ikke er problemer på grunn av korona-situasjonen.

Tina Bru (H)

Svar

Tina Bru: Av begrunnelsen fremgår det at spørsmålet handler om NVEs vedtak av 16. februar i år om utsatt frist for idriftsettelse for Øyfjellet vindkraftverk i Vefsn kommune.
Det er redegjort for oppfølgingen av Stortingets anmodningsvedtak nr. 799 om frister for idriftsettelse av vindkraftverk i Prop. 1 S (2020-2021), jf. Innst. 9 S (2020-2021). Det framgår her blant annet at departementet vanskelig kan se at det er forvaltningsrettslig adgang til å avslå en søknad om fristforlengelse der et vindkraftanlegg er under bygging med sikte på realisering innen 31. desember 2021, og på grunn av «force majeure» eller andre forhold utenfor konsesjonærens kontroll blir forsinket. Departementet redegjorde videre for at det innenfor de forvaltningsrettslige rammer også kan legges vekt på at kommunen har fattet eget vedtak om at søknader om fristforlengelse bør innvilges. Jeg legger dette til grunn for behandlingen av enkeltsaker.
Når det gjelder saken om Øyfjellet vindkraftverk, kan NVEs vedtak påklages til mitt departement, og jeg vil vurdere de aktuelle sidene av saken dersom den kommer som en klagesak. Jeg ber om forståelse for at jeg ikke kan gå inn på konkrete vurderinger av en sak som kan komme som en klagesak til mitt departement.