Morten Stordalen (FrP): Er statsråden enig i at sktfvl. § 10-4 gir Skatteetaten hjemmel til å kopiere dokumenter som de finner ved kontrollen, men ikke til å medta originale dokumenter fra kontrollstedet uten at det gis samtykke fra den opplysningspliktige, og er statsråden enig i at Skatteetaten må gjennomføre bevissikring etter sktfvl § 10-15 for å få ta beslag i originaldokumenter?
Begrunnelse
Ethvert inngrep i private rettssubjekters sfære skal ha hjemmel i lov. Legalitetsprinsippet er en grunnleggende forutsetning for en rettsstat og står sterkt i norsk rett. Etter NAV-skandalen er det økt oppmerksomhet rundt at myndighetene kan tolke rettsregler feil, og etablere en langvarig praksis i strid med gjeldende rett.
Det ser ut til at også politiet har utviklet slik praksis hva gjelder deres arbeid sammen med andre offentlige etater i oppfølgingen av arbeidskriminalitet, jf. økokrims-sjefens offentlige uttalelser om.
Skatteetaten har hjemmel til å gjennomføre varslet og uvarslet kontroll hos skatteytere etter skatteforvaltningsloven § 10-4, første ledd, unntatt i private hjem med mindre næringsvirksomheten utøves derfra.
En slik kontroll utløser enkelte plikter for skatteyter til å fremlegge dokumentasjon som skatteetaten ber om, jf. sktfvl. § 10-1. I tillegg plikter skatteyter å gi tilgang til befaring, besiktigelse, gjennomsyn av arkiver, opptelling av eiendeler, taksering mv. av fast eiendom, anlegg, innretninger og transportmidler mv.
I sktfvl. § 10-4 annet ledd, siste setning fremgår det følgende:
«Ved gjennomsyn av virksomhetens arkiver kan skattemyndighetene kopiere til datalagringsmedium for senere gjennomgang hos den opplysningspliktige eller hos skattemyndighetene.»
Av ordlyden fremgår det klart at hjemmelen gir rett til å kopiere originaldokumenter for senere gjennomgang, altså ikke rett til å ta med seg originaldokumenter for senere gjennomgang. Å ta beslag i dokumenter fra private rettssubjekt er et inngripende tiltak som krever klar lovhjemmel.
Slik lovhjemmel finnes bla i sktfvl. § 10-15, hvor skatteetaten etter rettens kjennelse kan foreta bevisbeslag. Selv ved slik rettslig kjennelse skal etaten vurdere særskilt om det er nødvendig å ta beslag i originale dokumenter, jf. sktfvl. § 10-15 tredje ledd andre setning:
«Originale dokumenter kan tas med når originalen i seg selv antas å ha særskilt bevisverdi, når bevisverdien vil reduseres ved kopiering, eller når dokumentet antas å være et særlig sentralt bevis for lovovertredelse.»
Selv i de tilfellene hvor kontrollmyndigheten får rettens kjennelse for å foreta bevissikring, skal det særskilt vurderes om originaldokumentet skal beslaglegges eller ikke.