Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:1411 (2020-2021)
Innlevert: 24.02.2021
Sendt: 25.02.2021
Besvart: 03.03.2021 av finansminister Jan Tore Sanner

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Er statsråden enig i at sktfvl. § 10-4 gir Skatteetaten hjemmel til å kopiere dokumenter som de finner ved kontrollen, men ikke til å medta originale dokumenter fra kontrollstedet uten at det gis samtykke fra den opplysningspliktige, og er statsråden enig i at Skatteetaten må gjennomføre bevissikring etter sktfvl § 10-15 for å få ta beslag i originaldokumenter?

Begrunnelse

Ethvert inngrep i private rettssubjekters sfære skal ha hjemmel i lov. Legalitetsprinsippet er en grunnleggende forutsetning for en rettsstat og står sterkt i norsk rett. Etter NAV-skandalen er det økt oppmerksomhet rundt at myndighetene kan tolke rettsregler feil, og etablere en langvarig praksis i strid med gjeldende rett.
Det ser ut til at også politiet har utviklet slik praksis hva gjelder deres arbeid sammen med andre offentlige etater i oppfølgingen av arbeidskriminalitet, jf. økokrims-sjefens offentlige uttalelser om.
Skatteetaten har hjemmel til å gjennomføre varslet og uvarslet kontroll hos skatteytere etter skatteforvaltningsloven § 10-4, første ledd, unntatt i private hjem med mindre næringsvirksomheten utøves derfra.
En slik kontroll utløser enkelte plikter for skatteyter til å fremlegge dokumentasjon som skatteetaten ber om, jf. sktfvl. § 10-1. I tillegg plikter skatteyter å gi tilgang til befaring, besiktigelse, gjennomsyn av arkiver, opptelling av eiendeler, taksering mv. av fast eiendom, anlegg, innretninger og transportmidler mv.
I sktfvl. § 10-4 annet ledd, siste setning fremgår det følgende:

«Ved gjennomsyn av virksomhetens arkiver kan skattemyndighetene kopiere til datalagringsmedium for senere gjennomgang hos den opplysningspliktige eller hos skattemyndighetene.»

Av ordlyden fremgår det klart at hjemmelen gir rett til å kopiere originaldokumenter for senere gjennomgang, altså ikke rett til å ta med seg originaldokumenter for senere gjennomgang. Å ta beslag i dokumenter fra private rettssubjekt er et inngripende tiltak som krever klar lovhjemmel.
Slik lovhjemmel finnes bla i sktfvl. § 10-15, hvor skatteetaten etter rettens kjennelse kan foreta bevisbeslag. Selv ved slik rettslig kjennelse skal etaten vurdere særskilt om det er nødvendig å ta beslag i originale dokumenter, jf. sktfvl. § 10-15 tredje ledd andre setning:

«Originale dokumenter kan tas med når originalen i seg selv antas å ha særskilt bevisverdi, når bevisverdien vil reduseres ved kopiering, eller når dokumentet antas å være et særlig sentralt bevis for lovovertredelse.»

Selv i de tilfellene hvor kontrollmyndigheten får rettens kjennelse for å foreta bevissikring, skal det særskilt vurderes om originaldokumentet skal beslaglegges eller ikke.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Skatteforvaltningsloven kapittel 10 regulerer skattemyndighetenes adgang til kontroll. Kontroll innebærer at skattemyndighetene ber om opplysninger ved skriftlig henvendelse eller ved stedlig kontroll. Stedlig kontroll er regulert i skatteforvaltningsloven § 10-4.
Ved kontroll er utgangspunktet at den skattepliktige etter krav fra skattemyndighetene skal gi opplysninger som kan ha betydning for vedkommendes bokføring eller skatteplikt og kontrollen av denne. Plikten er ikke knyttet til bestemte dokumenter, men til opplysninger som kan ha betydning for skatteplikten. Skattemyndighetene kan kreve at den skattepliktige dokumenterer opplysningene ved for eksempel å gi innsyn i, legge frem, sammenstille, utlevere eller sende inn regnskapsmateriale med bilag, kontrakter, korrespondanse, styreprotokoller, elektroniske programmer og programsystemer, jf. § 10-1 første ledd.
Ved stedlig kontroll skal den skattepliktige gi skattemyndighetene adgang til befaring, besiktigelse, gjennomsyn av arkiver, opptelling av eiendeler, taksering mv. av fast eiendom, anlegg, innretninger, transportmidler mv., jf. § 10-4 annet ledd. Det er ikke plikt til å gi adgang til kontroll i private hjem, med mindre næringsvirksomhet utøves derfra.
Skatteforvaltningsloven § 10-4 setter ingen begrensninger knyttet til hvilke typer dokumenter den skattepliktige skal gi. Skattemyndighetene kan derfor ta med seg originaldokumenter ved stedlig kontroll. Dette er også forutsatt i skatteforvaltningsforskriften § 10-14-7. Etter denne bestemmelsen skal papirdokumenter tilbakeleveres så snart som mulig, eventuelt etter at det er tatt kopier av dokumenter som antas å få betydning for kontrollen. Dersom det er behov for å beholde originaldokumenter utover rimelig tid, kan den opplysningspliktige kreve å få en kopi av dokumentene.
Skattemyndighetene har også adgang til elektroniske arkiver. Det er slik adgang som reguleres i skatteforvaltningsloven § 10-4 annet ledd siste punktum. Av praktiske grunner har myndighetene adgang til å ta med en kopi av arkivet for senere gjennomgang hos den skattepliktige eller skattemyndighetene. Dette begrenser ikke adgangen til originaldokumenter.
Dersom den skattepliktige påklager et pålegg om utlevering av papirdokumenter, elektronisk lagrede opplysninger mv., skal dokumentene, lagringsmediet, enheten det sitter i eller en kopi av den elektroniske informasjonen, forsegles, jf. skatteforvaltningsloven § 10-13 fjerde ledd og skatteforvaltningsforskriften § 10-14-5. Forseglet materiale skal deponeres hos skattemyndighetene til klagen er avgjort.
Ved stedlig kontroll etter § 10-4 er skattemyndighetene avhengige av at den opplysningspliktige medvirker for at de skal kunne gjennomføre kontrollen. Hvis den opplysningspliktige nekter å legge til rette for undersøkelsene og utlevere dokumenter mv., kan ikke skattemyndighetene utøve tvang. Etter § 10-12 skal politiet på anmodning fra skattemyndighetene yte bistand ved kontroll. Dette utvider likevel ikke skattemyndighetenes adgang til å kreve opplysninger og gjøre undersøkelser.
Tvang er først aktuelt dersom tingretten har truffet beslutning om bevissikring etter skatteforvaltningsloven § 10-15. Ved bevissikring kan skattemyndighetene få adgang til dokumenter mv. selv om den skattepliktige ikke medvirker til kontrollen. Bevissikring innebærer at skattemyndighetene ved tvang kan kreve adgang til lokaler, eiendommer, transportmidler og andre oppbevaringssteder for å søke etter bevis. Dette har likhetstrekk med de straffeprosessuelle tvangsmidlene ransaking og beslag. For at retten skal treffe beslutning om bevissikring, må det være rimelig grunn til å anta at den skattepliktige har overtrådt reglene om tilleggsskatt. Bevissikring er et inngripende tiltak, og det gjelder strengere regler i slike saker. At det er begrenset adgang til å ta  
med originaldokumenter i slike tilfeller, begrenser derfor ikke adgangen til originaldokumenter ved ordinær kontroll.