Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1516 (2020-2021)
Innlevert: 05.03.2021
Sendt: 05.03.2021
Besvart: 11.03.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): Alle elever har etter opplæringsloven rett på et trygt og godt skolemiljø, inkludert barn som opplever vonde ting, og barn som plager andre. En ny opplæringslov må ta innover seg bestemmelsene i Grl. § 104 og FNs barnekonvensjon. Barn har rett til å uttale seg fritt, rett til informasjon, rett til privatliv og at krav på at alle avgjørelser som berører barn skal være til barnets beste.
Hvordan vil statsråden sørge for at barns grunnleggende rettigheter i prosess sikres for alle elever i ny opplæringslov?

Begrunnelse

NOU 2019: 23 Slår fast at det er mangler i kilder og føringer for involvering av barn og unge i lovarbeid.
Alle barn opplever strevsomme eller vonde ting i løpet av skoleårene. For noen barn lager dette mye smerte og mange vanskelige følelser. Alle barn vil få det til. Ingen barn vil påføre andre smerte. Oppsummerte erfaringer fra barn som Forandringsfabrikken har samlet inn, sier at når barn har det strevsomt eller vondt, kan det komme ut i dumme handlinger. Barn gjør så godt de kan, ut fra hvordan de har det inni seg. Det ligger alltid noe bak smerteuttrykk. For mange barn er det utrygt å snakke om det som er strevsomt eller vondt. Andre barn prøver å fortelle, men opplever å ikke bli forstått eller tatt på alvor. Vanskelige følelser kan komme til uttrykk gjennom å gjøre dumt for seg selv eller andre. Barn som gjør vonde ting mot seg selv eller andre trenger å bli stoppet trygt. Voksne som jobber med barn og unge vil gjennom å alltid ivareta barnets grunnleggende rettigheter kunne møte barn som har det vanskelig på en måte som kjennes trygt for barnet. Det vil skape tillit, hvor barnet får åpnet seg om hva som er vanskelig, og i samarbeid med en voksen finne ut hva som må til for at barnet skal få det bedre inni seg. Den nye opplæringsloven må sikre barns grunnleggende rettigheter i prosess etter FNs barnekonvensjon. I dagens lov er dette ikke sikret.
Barns rett til å få informasjon, få uttale seg fritt, få vite det før voksne på skolen deler det barn forteller videre med andre (rett til privatliv) og at vurderinger og beslutninger til barnets beste gjøres bygd på barnets uttalelser.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Prinsippet om barnets beste er et av de mest sentrale rettslige prinsippene som handler om barn. Prinsippet skal sikre at barnets interesser legges vekt på når det skal tas stilling til spørsmål som har betydning for barnet. Barna er hovedpersonene i skolen, og jeg mener at barnas grunnleggende rettigheter bør komme klart fram i regelverket for skolen og opplæringen. Selv om artikkel 3 i barnekonvensjonen og § 104 i Grunnloven gjelder for opplæringen uavhengig av hva som står i opplæringsloven, ser jeg flere argumenter for at prinsippet om barnets beste bør komme tydelig fram i opplæringsloven. Jeg vil derfor vurdere hvordan prinsippet om barnets beste bør reguleres i forslaget til ny opplæringslov.
Det er nær sammenheng mellom prinsippet om barnets beste og barns rett til å ytre seg og til å bli hørt. Alle barn har rett til fritt å gi uttrykk for sine meninger. Barn skal bli hørt, og barnas meninger skal vektlegges i samsvar med barnas alder og modenhet når det tas stilling til spørsmål som har betydning for dem selv. I dagens opplæringslov framkommer barns rett til å ytre seg og bli hørt kun fragmentarisk i enkelte bestemmelser. At retten kun er regulert for et mer eller mindre tilfeldig utvalg typetilfeller, kan bidra til usikkerhet om hvorvidt vurderingene er sentrale i andre saker eller ikke. For å sikre at barns rett til å bli hørt ivaretas i alle saker som gjelder dem selv, vil jeg derfor vurdere å foreslå en overordnet regulering også om barns rett til å ytre seg og til å bli hørt.
Jeg viser til at regjeringen tar sikte på å sende et helhetlig forslag til ny opplæringslov på høring sommeren 2021. Begge disse prinsippene, barnets beste og barnets rett til å ytre seg og bli hørt, vil bli omtalt i høringsnotatet.