Marit Knutsdatter Strand (Sp): Alle elever har etter opplæringsloven rett på et trygt og godt skolemiljø, inkludert barn som opplever vonde ting, og barn som plager andre. En ny opplæringslov må ta innover seg bestemmelsene i Grl. § 104 og FNs barnekonvensjon. Barn har rett til å uttale seg fritt, rett til informasjon, rett til privatliv og at krav på at alle avgjørelser som berører barn skal være til barnets beste.
Hvordan vil statsråden sørge for at barns grunnleggende rettigheter i prosess sikres for alle elever i ny opplæringslov?
Begrunnelse
NOU 2019: 23 Slår fast at det er mangler i kilder og føringer for involvering av barn og unge i lovarbeid.
Alle barn opplever strevsomme eller vonde ting i løpet av skoleårene. For noen barn lager dette mye smerte og mange vanskelige følelser. Alle barn vil få det til. Ingen barn vil påføre andre smerte. Oppsummerte erfaringer fra barn som Forandringsfabrikken har samlet inn, sier at når barn har det strevsomt eller vondt, kan det komme ut i dumme handlinger. Barn gjør så godt de kan, ut fra hvordan de har det inni seg. Det ligger alltid noe bak smerteuttrykk. For mange barn er det utrygt å snakke om det som er strevsomt eller vondt. Andre barn prøver å fortelle, men opplever å ikke bli forstått eller tatt på alvor. Vanskelige følelser kan komme til uttrykk gjennom å gjøre dumt for seg selv eller andre. Barn som gjør vonde ting mot seg selv eller andre trenger å bli stoppet trygt. Voksne som jobber med barn og unge vil gjennom å alltid ivareta barnets grunnleggende rettigheter kunne møte barn som har det vanskelig på en måte som kjennes trygt for barnet. Det vil skape tillit, hvor barnet får åpnet seg om hva som er vanskelig, og i samarbeid med en voksen finne ut hva som må til for at barnet skal få det bedre inni seg. Den nye opplæringsloven må sikre barns grunnleggende rettigheter i prosess etter FNs barnekonvensjon. I dagens lov er dette ikke sikret.
Barns rett til å få informasjon, få uttale seg fritt, få vite det før voksne på skolen deler det barn forteller videre med andre (rett til privatliv) og at vurderinger og beslutninger til barnets beste gjøres bygd på barnets uttalelser.