Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1541 (2020-2021)
Innlevert: 06.03.2021
Sendt: 08.03.2021
Besvart: 11.03.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): På hvilken måte har statsråden involvert aktører i Østfold som nå ikke blir prioritert av regjeringen?

Begrunnelse

I Granavolden-plattformen står det følgende under overskriften «Samferdsel»:

«Regjeringen vil at fremtidige nasjonale transportplaner gjøres mer overordnede og strategiske for å sikre en mer kostnadseffektiv og helhetlig utbygging, og strømlinjeforme NTP-prosessen slik at neste NTP i større grad utarbeides med økt politisk styring i planfasen og tidlig involvering av relevante aktører.»

Gjennom Aftenposten 6. mars gjør statsråden det kjent at regjeringen ikke vil holde sine løfter om jernbaneutbygging i Østfold.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Østfold har blitt og vil bli prioritert av regjeringen. Østfold vil nyte godt av at noen av landets største jernbaneprosjekter nå pågår sørover fra Oslo. Follobanen, dobbeltspor på strekningen Sandbukta-Moss-Såstad og nytt signalanlegg (ERTMS) på Østfoldbanen vil gi de reisende fra tidligere Østfold fylke et vesentlig bedre og mer robust togtilbud. Til sammen er det snakk om investeringer i størrelsesorden 50 milliarder kroner innen 2027. Regjeringen satser tungt på utbygging av IC også i neste NTP, men fokuset vil være på hvordan vi kan realisere et bedre togtilbud på en mest mulig effektiv måte, ikke at løsningen nødvendigvis er dobbeltspor.
Når det gjelder ny Nasjonal transportplan (NTP) har Samferdselsdepartementet involvert fylkeskommunene, næringslivet og befolkningen i hele landet i arbeidet med transportplanen. Tidligere statsråd Dale gjennomførte en møteserie med fylkeskommunene om de største utfordringene i transportsektoren forsommeren 2019.
Jeg gjennomførte tilsvarende møter om de viktigste prioriteringene i Nasjonal transportplan høsten 2020, og jeg møtte regionalt næringsliv i hele landet i tilknytning til disse møtene.
Vi gjennomførte videre en høringsrunde på de faglige innspillene vi mottok forsommeren 2020, og har i tillegg gjennomført både et digitalt folkemøte og en rekke politiske møter underveis i arbeidet. Bred involvering har vært viktig for mine prioriteringer i Nasjonal transportplan.