Skriftlig spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1543 (2020-2021)
Innlevert: 07.03.2021
Sendt: 08.03.2021
Besvart: 11.03.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Med utgangspunkt i justisministerens ansvarsområde, hvilke positive, negative og eventuelt uavklarte sider ser hun med regjeringens forslag til rusreform?

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Regjeringens forslag til rusreform legger til grunn at politiet fortsatt skal ha en sentral rolle i å avdekke og forebygge ulovlig bruk og besittelse av narkotika, i tillegg til å bekjempe salg og innførsel av narkotika til Norge.
Lovforslaget imøtekommer noe av den kritikken som har kommet mot rusreformutvalgets forslag, og ivaretar i større grad hensynet til både tunge rusavhengige, såkalte rekreasjonsbrukere og unge som tester ut narkotika.
Regjeringen foreslår å innføre gebyr dersom politiets pålegg om oppmøte til den kommunale rusrådgivningen ikke etterkommes. Det er viktig at et pålegg fra politiet overholdes og at manglende etterlevelse av pålegget medfører en reaksjon. Gebyret er myntet på unge og førstegangsbrukere, ikke tunge rusmisbrukere. Reaksjonen sender et tydelig signal om at narkotikabruk fortsatt er ulovlig, og at brudd på forbudet og politiets pålegg får konsekvenser.  
Terskelverdiene for straffri bruk i regjeringens forslag er satt betydelig lavere enn rusreformutvalgets forslag. Det er viktig at terskelverdiene ikke settes så høyt at omsetningsleddet tilpasser seg dette og at politiets mulighet til å etterforske mer alvorlig narkotikakriminalitet forringes. I tillegg til en nedre terskelverdi som angir skjæringspunktet der innehav av narkotika til egen bruk rammes av straffebestemmelsene, er det foreslått en høyere terskelverdi, der det i spennet mellom lav og høy terskelverdi – som hovedregel – skal reageres med påtaleunnlatelse. Dette vil sikre at tunge rusavhengige, med høyere toleranse, som besitter narkotika til eget bruk over nedre terskelverdi, ikke rammes uforholdsmessig hardt.
Det er ikke vanlig at politiet har adgang til straffeprosessuelle tvangsmidler ved ulovlige, men ikke straffbare, forhold. Det er imidlertid foreslått nye regler for politiets adgang til å visitere personer der det er mistanke om ulovlig besittelse av narkotika. Politiet vil dermed fremdeles kunne avdekke ulovlig besittelse av mindre mengder narkotika og ta beslag i dette.
Det forebyggende arbeidet rettet mot barn og unge vil fremdeles være en prioritert oppgave for politiet etter reformen. For at kommunene skal kunne gjøre jobben og gi et tilbud som de etter loven skal tilby, vil regjeringen styrke oppfølgings- og behandlingsapparatet for barn og unge.