Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1555 (2020-2021)
Innlevert: 08.03.2021
Sendt: 08.03.2021
Besvart: 15.03.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Skal alle elever på vg3 opp til muntlig eksamen våren 2021, og i så fall, i hvor mange fag skal hver elev ha eksamen i, og skal muntlig-praktisk eksamen avvikles på lik linje med muntlig eksamen?

Begrunnelse

I forbindelse med avvikling av muntlig eksamen til våren savner skolene en avklaring på om alle elever i vg3 skal opp i muntlig, eller bare noen? Flere realfagslærere har uttrykt sin bekymring over at muntlig-praktisk eksamen ikke skal avvikles. Flere frykter at dette vil betyr en ekstremt sterk belastning på lærere i fellesfagene norsk, historie og religion, både som eksaminatorer og sensorer. Det er viktig at realfagslærerne får planlagt resten av skoleåret med en klare signaler om formen på sluttvurderingen, om de skal forberede elevene på praktiske prøver osv.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Eksamen er en viktig del av vurderingssystemet i skolen, men det siste året har gjort det nødvendig å gjøre noen midlertidige endringer i dette systemet. Det er både på grunn av smittevern og fordi det har vært ulike forhold for opplæringen ved skolene i landet.
I år er alle skriftlige eleveksamener avlyst. Muntlige eksamener er avlyst for alle elever med unntak av avgangselevene på 10. trinn og Vg3 og påbygg. På 10. trinn er det slik at alle elevene kommer opp i en muntlig eksamen. På Vg3 studieforberedende og påbygg kommer i snitt 70 prosent av elevene opp.
For å sikre mest mulig rettferdig fordeling av eksamen på Vg3 og påbygg, er min ambisjon at alle elevene på Vg3 studieforberedende og påbygg skal gjennomføre én lokalt gitt muntlig eksamen.
For å bidra til å nå denne ambisjonen, er det behov for å utvide det lokale handlingsrommet. Jeg har derfor sendt på høring et forslag til midlertidige regelverksendringer for at denne ambisjonen skal nås. Høringen inneholder følgende forslag:

• forslag til unntak i trekkordningen
• midlertidige bestemmelser om eksamen i grunnskolen, eksamen i videregående opplæring og dispensasjon
• en ny, midlertidig bestemmelse om tidspunktet for fastsetting av standpunktkarakterer
• en videreføring av unntaksbestemmelsen om tilpasninger i fag- og timefordelingen
• spørsmål om økonomiske og administrative konsekvenser

I høringen foreslår vi at de lokalt kan velge å inkludere noen muntlig-praktiske eksamener i trekkordningen hvis det er behov for det, og hvis det er smittevernfaglig forsvarlig på det smittetiltaksnivået skolen er. Det åpnes imidlertid ikke for å gjennomføre lokalt gitt skriftlige eller praktiske eksamener for elever. Fagenes eksamensform ligger dessuten fast.
Jeg mener det er viktig at alle avgangselevene får én eksamen denne våren, men det er også et poeng at ingen elever får mer enn én eksamen. Derfor foreslår vi også å regulere dette. Jeg er opptatt av at vi også i denne vanskelige situasjonen må sikre et mest mulig rettferdig og kvalitetssikret sluttvurderingssystem.
Jeg er klar over at dette vil påvirke det eksamenstrekket som nå er gjennomført, og at det vil bidra til at noen lærere vil få en kontrabeskjed. Jeg har allerede hatt dialog med både lærerorganisasjonene, Elevorganisasjonen og fylkeskommunene om saken og bedt dem om å komme med innspill til høringen. Etter høringen vil jeg raskt ta stilling til hvilke endringer som skal fastsettes.
Jeg vil til slutt understreke at det fremdeles er kommunene og fylkeskommunene som har ansvaret for gjennomføring og organisering av lokalt gitt eksamen, og at det er de som må vurdere hvilke tilpasninger som er nødvendige for å kunne få til at alle elever på Vg3 og påbygg får gjennomført en lokalt gitt eksamen denne våren.