Une Bastholm (MDG): Vil utbyggingen av E18 strekning Dørdal-Tvedestrand føre til en økning i veitrafikken på strekningen, og er utbyggingen i så fall i tråd med norske klimaforpliktelser internasjonalt?
Begrunnelse
Det hevdes at utbyggingen av E18 strekningen Dørdal-Tvedestrand vil gi bedre trafikksikkerhet. Likevel har Statens Vegvesen i en faglig utredning vurdert at 2/3-felts vei med fartsgrense på 90 km/t gir lavere risiko for ulykker enn 4-felts vei med fartsgrense på 110 km/t.
Videre anslås det at kapasitetsøkningen (fra 15 000-18 000 ÅDT med 2/3-felt til 40 000-50 000 ÅDT med 4-felt) vil gi en reell økning i norske utslipp. Foreløpig er kun 9,7 prosent av personbilbestanden elbiler. En økning i ÅDT vil dermed gi en økning i bruken av diesel- eller bensinbiler.