Skriftlig spørsmål fra Eva Kristin Hansen (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1568 (2020-2021)
Innlevert: 09.03.2021
Sendt: 09.03.2021
Besvart: 17.03.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Eva Kristin Hansen (A)

Spørsmål

Eva Kristin Hansen (A): Vil statsråden vurdere å åpne for innsyn i reiseregistrert for hele landet for kommunene, vil han forlenge utløpsdatoen utover 20 dager, og vil han videre vurdere å kreve samme informasjon fra de som er fritatt karantene som de som gjennomfører karantene?

Begrunnelse

Trondheim kommune og flere andre kommuner opplever utfordringer med innreise av arbeidere og utfordringer med å holde oversikt over de som kommer inn. Dette blant annet siden reiseregisteret har begrenset innsyn for andre kommuner. Videre oppleves det som krevende at det er kun 20 dagers varighet på data som man har tilgang til. Trondheim kommune har per dags dato lav smitte, men er bekymret for innreisen og muligheten for mer smitte. Det er også bekymringer rundt de som er "unntatt innreisekarantene". Det er lite info som registreres og som hjelper kommunene til å dra ut på kontroll. Det mangler nødvendig informasjon sånn som hotell/annet oppholdssted, adresse, navn på arbeidsgiver/oppdragsgiver, arbeidssted, kontaktperson, og telefonnummer.
Dette gjør at denne gruppen ikke blir kontrollert med henblikk på såkalt fritidskarantene. Virus skiller ikke på om innreiste ankommer bolig med andre beboere eller ikke. Dette gjør det krevende i den situasjonen vi er i nå.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Representanten viser til at flere kommuner opplever utfordringer med innreise av arbeidere og utfordringer med å holde oversikt over de som kommer inn. Jeg har forståelse for den krevende situasjonen kommunene er i nå.
Personer som ankommer Norge fra et område som medfører karanteneplikt, skal før innreise registrere opplysninger som er nødvendige for å sikre etterlevelse av karanteneplikten, for å styrke smittevernarbeidet og bidra til bedre smitteoppsporing i innreiseregisteret, jf. covid-19-forskriften § 5b. Personopplysningene i registeret er underlagt taushetsplikt, men kan likevel utleveres dersom det er nødvendig for å sikre etterlevelse av karanteneplikten, smitteoppsporing, og for vurdering av risiko for smittespredning mv. Dette betyr at opplysninger fra registeret kan utleveres kommunelegene. Det skal imidlertid ikke utleveres personopplysninger om andre personer enn det som er relevant for deres arbeid.
I tillegg er det etablert et nasjonalt kontrollsenter for innreisende, jf. covid-19-forskriften § 5c.
Personer som ankommer Norge og som har registrert opplysninger i innreiseregisteret, kan kontaktes av nasjonalt kontrollsenter for innreisende. Det nasjonale kontrollsenteret har som formål å redusere innreisesmitte ved å veilede om og kontrollere etterlevelsen av test- og karantenebestemmelsene. Det nasjonale kontrollsenteret bidrar til å begrense arbeidsbyrden for kommunene og vil kunne videreformidle nødvendige opplysninger for å sikre etterlevelsen av karanteneplikten til kommunelegene og Arbeidstilsynet.
I tillegg er det egne bestemmelser om krav til innreisekarantene og forhåndsgodkjenning av oppholdssted som arbeids- og oppdragsgiver sørger for. Samlet bidrar dette til et nødvendig og strengt regime for å begrense import av smitte.
Når det gjelder ditt spørsmål om oppbevaringstiden for personopplysningene på 20 dager, vil jeg påpeke at personopplysninger skal slettes når de ikke lenger er nødvendige for det innsamlede formålet. Dette følger av personopplysningsloven og personvernforordningen. Karanteneplikten er 10 døgn fra innreise. For å få oversikt over hvem som er underlagt karanteneplikt til enhver tid, er det behov for at opplysningene oppbevares i 10 dager fra innreise. Det er samtidig behov for at opplysningene lagres i noe lenger tid for å kunne avdekke brudd på karanteneregelverket, også etter utløpet av karantenetiden. Det kan også være behov for at opplysningene lagres lengre ettersom det kan ta tid før smitte avdekkes. Det er derfor personopplysningene først skal slettes 20 dager etter det registrerte innreisetidspunktet. Det er ingen konkrete planer for å endre dette.
Jeg arbeider imidlertid kontinuerlig for å bedre systemene og sikre at relevante og nødvendige opplysninger er tilgjengelige for de som trenger det. Helsedirektoratet leder et arbeid med å gi kommunene bedre tilgang til sammenstilte data fra innreiseregisteret og prøvesvar. Dette er viktig for å styrke kommunenes arbeid med smitteoppsporing og for at de mer effektivt kan følge med på at pliktig testing og innreisekarantene blir gjennomført. Videre arbeides det med løsninger for enhetlige identifikatorer for reisende som ikke har fødsels- eller d-nummer og teknisk tilrettelegging for å spesifisere unntakene fra karanteneplikt i innreiseregistreringssystemet. Den 11. mars besluttet jeg også at registeret skal utvides til å inkludere formålet med utenlandsreisen.