Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1595 (2020-2021)
Innlevert: 10.03.2021
Sendt: 11.03.2021
Besvart: 16.03.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Kan statsråden redegjøre for når det kan forventes at det åpnes for godstrafikk på Østre linje, og vil statsråden ta initiativ til at Jernbanedirektoratet og Bane NOR inngår avtale om videre utredning og planlegging av rutemessig godstrafikk på Østre linje?

Begrunnelse

Viser til tidligere skriftlig spørsmål (Dokument nr. 15:562 (2020-2021)) om Østre linje i Østfold.
Industribedrifter i Østfold har gitt tydelig uttrykk for at det bør åpnes opp for å kjøre godstog på Østre linje i Østfold. Dette for å redusere kostnader, og sikre fleksibilitet i transportløsningene i perioder der vestre linje er stengt.
I svar på skriftlig spørsmål skriver statsråden følgende:

«Med utgangspunkt i de strengt nødvendige tiltak som er identifisert for å kunne kjøre godstog i avvikssituasjoner, må det utarbeides en risikoanalyse i tilknytning til drift og styring av godstrafikk på strekningen. Dette skyldes bl.a. at det ikke er kjørt godstog på Østre linje etter at den ble utstyrt med ERTMS. Bane NOR jobber nå med denne risikoanalysen, som forventes ferdigstilt og oversendt Statens jernbanetilsyn våren 2021.»

Videre skriver statsråden at dersom det skal legges til rette for rutemessig godstrafikk på Østre linje, må Jernbanedirektoratet først inngå formelle avtaler med Bane NOR om videre utredning og planlegging av dette.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Bane NOR utarbeider nå en risikoanalyse i tilknytning til nødvendige tiltak på Østfoldbanens Østre linje for å kunne kjøre godstog i avvikssituasjoner, både planlagte og uforutsette. En slik analyse er nødvendig blant annet fordi Østre linje ikke har vært godkjent for godstog etter at strekningen ble utstyrt med det nye signalsystemet ERTMS. Denne risikoanalysen forventes ferdigstilt i løpet våren, og skal deretter oversendes Statens jernbanetilsyn. Under forutsetning av at risikoanalysen viser akseptabel risiko, og etter nødvendige gjennomførte tiltak, kan det kjøres godstog i avvik på strekningen.
Muligheten til å kjøre godstog i avvik på Østre linje er, som også stortingsrepresentanten er inne på, svært viktig for industribedriftene i Østfold. Ikke minst gjelder det virksomhetene i Sarpsborg og Halden som har behov for jevn tilførsel av tømmer og flis til sin produksjon, men også øvrig godstransport som er i en krevende konkurransesituasjon med veitransport og er avhengig av god regularitet og forutsigbarhet. Dette er med andre ord svært viktig både for næringslivet i Østfold og for godstogoperatørene.
Framføring av godstrafikk i rute over Østre linje i timer med persontrafikk krever kapasitetsøkende tiltak som nye eller forlengede kryssingsspor mellom Ski og Mysen, etablering av Østre linjes avgrening mellom Ski og Kråkstad og at kontaktledningsanlegget fornyes.
Hvorvidt det er et behov for tilrettelegging for rutemessig godstrafikk over Østre linje, avhenger av hvordan infrastrukturen sør for Haug på Østfoldbanens Vestre linje videreutvikles, og prioriteringen av tilbudsutvikling for persontrafikk kontra godstrafikk. Et vesentlig bedret persontogtilbud sør for Moss uten en større andel dobbeltspor vil gå på bekostning av kapasitet for øvrig trafikk.
Hvordan infrastrukturen og tilbudet skal utvikles sør for Moss er ikke avklart, og vil være og vil være et tema i Nasjonal transportplan 2022-2033 som legges frem før påske. Derfor er det for tidlig å inngå avtale om videre utredning og planlegging av rutemessig godstrafikk på Østre linje.