Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1628 (2020-2021)
Innlevert: 13.03.2021
Sendt: 15.03.2021
Besvart: 19.03.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Synes ministeren at det rimelig at folk som sitter i rullestol ikke skal ha samme mulighet til å reise med fly som andre?

Begrunnelse

Jeg er gjort kjent med at det er et krav fra de fleste flyselskaper at rullestolbrukere må ha ledsager i tilfelle en eventuell evakuering. Rullestolbruker blir nektet ombordstigning, selv om vedkommende tar ansvaret ved å fly uten ledsager. Ved bruk av ledsager må vedkommende som privatperson betale dobbelt opp, to flybilletter for at en person skal kunne reise.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Spørsmålet fra representanten Mossleth henger nært sammen med spørsmål nr. 1590 til skriftlig besvarelse. Jeg har redegjort for flere sider av saken i mitt svar av 17. mars til det spørsmålet.
Det fremgår der at folk som sitter i rullestol i følge regelverket som hovedregel har samme rett til å reise med fly som alle andre. Men det gjelder to unntak: (1) Dersom døren på flyet er for liten til å få inn rullestolen, eller (2) dersom kravene til sikkerhet om bord på fly gjør at det ikke er mulig.
Det er vanskelig å se annet enn at disse to unntakene er godt begrunnet, og de bygger også på et regelverk og en avveining som er felles for hele EØS.
Sikkerhetsunntaket er ikke egentlig et unntak, men har sammenheng med et krav om at flyet skal kunne tømmes i løpet av 90 sekunder. For å forsikre seg om at dette er mulig når det er en eller flere funksjonshemmede personer om bord, kan flyselskapet – i stedet for å avvise passasjeren – kreve at vedkommende har med seg en ledsager som kan hjelpe til med rask evakuering av den funksjonshemmede i en krisesituasjon. Jeg tror det er bred enighet om at disse prinsippene er rimelige.
Jeg kan vanskelig uttale meg om de konkrete vurderingene flyselskapene foretar av forholdet mellom bemanningen på den enkelte flygningen, antallet funksjonshemmede om bord, og behovet for å kreve at den funksjonshemmede reiser med ledsager. Dette må være en operativ vurdering flyselskapet selv foretar i hvert enkelt tilfelle.
Jeg ser at flyselskapets behov for å foreta gode avveininger henger sammen med om de har fått informasjon på forhånd dersom en eller flere passasjerer bruker rullestol. Samtidig kan behovet for å melde ifra på forhånd igjen påvirke passasjerenes opplevelse av reell likebehandling.
Det kanskje vanskeligste spørsmålet er nok likevel om den funksjonshemmede passasjeren skal måtte betale for ledsagerens billett selv. Dette er ikke omtalt i regelverket, og det er derfor opp til hvert flyselskap å vurdere dette.
Det ikke å pålegge flyselskapene plikt til å tilby gratis ledsager ble oppfattet som et rimelig kompromiss da EØS-reglene ble vedtatt i 2006, og oppfattes som en del av den internasjonale markedsreguleringen. Jeg slutter meg til oppfordringen i Europakommisjonens veiledningsmateriale til regelverket, om at flyselskapene så langt det er mulig bør forsøke å tilby gratis eller kraftig rabattert reise for ledsagere.