Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1629 (2020-2021) Innlevert: 14.03.2021 Sendt: 15.03.2021 Besvart: 22.03.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Siv Mossleth (Sp): Representanter fra regjeringspartiene har uttalt i media at nå vil Nye Veier få midler til å bygge E6-strekningen Sørelva-Borkamo i Saltdal. Det sies også at det er opp til Nye Veier å bestemme når oppstart skal skje. Nye Veiers ramme er at prosjekter skal bygges innen en periode på 20 år. Denne flaskehalsen på E6 er viktig å få gjort noe med. Hvordan kan regjeringa sikre tidlig oppstart på strekningen, og unngå at det tar 10 eller 15 år før prosjektet påbegynnes?
Knut Arild Hareide: Som det fremgår av meldingen om Nasjonal transportplan 2022-2033, jf. Meld. St. 20 (2020-2021), vil regjeringen i større grad fokusere på de utfordringene som skal løses i utviklingen av kommende samferdselsprosjekter. Jeg mener bl.a. at det er viktig å legge opp til konkurranse om å gjøre prosjektene bedre slik at vi får mer igjen for pengene. Dette gir muligheter til å gjennomføre flere prosjekter innenfor samme ramme. Jeg legger til grunn at Nye Veier AS vil løse utfordringene på strekningen E6 Sørelva–Borkamo på en god måte innenfor de rammer som Stortinget har fastsatt. Nye Veier AS har vist at selskapet kan oppnå helhetlig og kostnadseffektiv veiutbygging innenfor sin portefølje. Samferdselsdepartementet ønsker nå at Nye Veier AS skal få et handlingsrom med sikte på å øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten for strekningen E6 Sørelva-Borkamo. Jeg er kjent med at Nye Veier AS vil starte arbeidet med de nye strekningene så snart disse er overført til selskapet. I forbindelse med porteføljeutvidelsen, som omfatter andre typer veiprosjekter og utfordringer sammenlignet med strekningene i oppstartsporteføljen, vil selskapet måtte vurdere om modellene som selskapet bruker må oppdateres. Dette vil også gjelde prioriteringsmetodikken, og om det er behov for å oppdatere denne for å sikre prioritering og gjennomføring av prosjekter som punktutbedringer og rassikring. Nye Veier AS opplyser at alle strekninger som ligger i dagens portefølje enten er ferdig utbygd, er i utbygging eller det pågår arbeid med verdiøkning sammen med lokale og regionale myndigheter. E6 Kvænangsfjellet kan trekkes frem som et eksempel på rask fremdrift i prosjekter som prioriteres av andre hensyn enn samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Dette er et prosjekt som Nye Veier AS overtok i 2019, og som allerede nå er omregulert og det er inngått kontrakt med entreprenør om utbygging.Utover dette vil jeg vise til at det følger av Nye Veier-modellen at Samferdselsdepartementet ikke vil gå inn i selskapets prioriteringer av utbyggingsrekkefølge mellom prosjektene i porteføljen.