Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1658 (2020-2021) Innlevert: 16.03.2021 Sendt: 16.03.2021 Besvart: 22.03.2021 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup
Roy Steffensen (FrP): Språkrådet får flest henvendelser om korrekt bruk av "neste", da dette er kilde til mange misforståelser. Oftest betyr neste det samme som førstkommende, men kan også bety det som følger etter førstkommende. Før jul, det siste spørsmålet statsråden besvarte i 2020, om trasévalg E39, ble det sagt at ambisjon var å få vedtatt planen så tidlig som mulig neste år. Statsråden har nå fått meg til å tvile på egen forståelse av "neste" og "tidlig". Var det tidlig 2021 som var intensjonen, og betyr det at avgjørelse kan ventes snart?
Nikolai Astrup: Arbeidet med kommunedelplanen for E39 Lyngdal Vest – Sandnes har tatt lang tid. Dette skyldes at strekningen er usedvanlig lang, og at planleggingsarbeidet derfor har vært tilsvarende omfattende. En rekke ulike korridorer har vært vurdert underveis.Regjeringen har nå valgt korridor for ny E39 på strekningen. Løsningen blir R1-alternativet som går sør for Teksevatnet og via Vikeså gjennom Rogaland, og A1-alternativet via Lølandsvatn gjennom Agder. Denne korridoren har størst samfunnsøkonomisk nytte, og vurderes som best for natur og jordvern i Rogaland. For en strekning på om lag 5 kilometer gjennom Øygrei-området, vil R1 måtte legges om for å unngå konflikt med viktige mineralressurser. Endelig trasé for denne delstrekningen vil bli avklart i reguleringsplan. Den valgte korridoren vil ligge til grunn for Kommunal- og moderniseringsdepartementets endelige vedtak av kommunedelplanen. På bakgrunn av vedtatt kommunedelplan vil Nye Veier AS utarbeide reguleringsplaner for strekningen.