Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1659 (2020-2021) Innlevert: 16.03.2021 Sendt: 16.03.2021 Besvart: 23.03.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Lars Haltbrekken (SV): I 2018 ble gården Håggåløkkja i Melhus kommune revet for å gi plass til ny E6, bygget av Nye Veier. Eieren måtte flytte ut. Det samme skjedde i fire andre hus som skulle rives av hensyn til veien. Nylig kom det fram at Nye Veier vil endre traseen. Rivingen av gården og husene var dermed helt unødvendig. Den nye traseen fører til at andre hus må rives. Slik ødelegges ei bygd. Hvordan kan statsråden forsvare en slik framgangsmåte fra Nye Veier og hva vil han gjøre for å sikre at slikt ikke skjer igjen?
Knut Arild Hareide: Jeg vil innledningsvis vise til at problemstillingen som her tas opp også er tatt opp av representanten Leirtrø i spørsmål nummer 1668. Som regel vil trasé for en ny veg være fastlagt gjennom reguleringsplan flere år før vegbyggingen tar til. Nye Veier AS (NVAS) overtok prosjektporteføljen fra Statens vegvesen (SVV) i 2016. Reguleringsplanen for E6 Gyllan–Kvål inngikk som del av overtakelsen fra SVV da NVAS overtok strekningen. Bygging av veg innebærer av og til at boliger må rives. Grunneiere som ønsker det, kan etter vedtatt reguleringsplan kreve innløsning til markedspris i henhold til «Retningslinje for innløsning av boliger i fremtidig veglinje». Formålet med disse retningslinjene er blant annet å gi boligeiere mulighet til å få løst inn boligene sine før ordinært tidspunkt for innløsning slik at de bl.a. kan unngå utrygghet knyttet til bosituasjon. Det var nettopp i tråd med nevnte retningslinjer at boligene i Melhus kommune ble innløst.Regjeringen har klare mål om å få mer for pengene samtidig som klima og miljøpåvirkningen skal ned, noe som også er tydeliggjort i NTP for perioden 2022-2031. NVAS gjennomgår derfor alle gamle planer for å kunne bygge ut prosjektene til en lavere kostnad og med reduserte miljøulemper. Forslaget om å justere vegtraséen for E6 Gyllan-Kvål er et eksempel på dette. Den nye vegtraséen som NVAS nå vurderer på delstrekningen E6 Gyllan-Kvål kan ha store positive effekter som blant annet reduserte klimagassutslipp, reduserte utbyggingskostnader, redusert direkte inngrep i Gaula og redusert jordbruksbeslag. Den vurderte løsningen vil også kunne gi en bedre trafikal løsning.Utbyggingsprosjekter som fører til at folk må flytte fra sine hus, er krevende å håndtere, og oppleves svært inngripende for enkeltmennesket. Da er det ekstra viktig at utbygger har en solid plan for å kunne møte de berørtes behov for informasjon og oppfølging. Overordnede hensyn, som eksempelvis bygging av nasjonal infrastruktur, krever noen ganger at eiendom og hus må innløses. Men når planer endres og nye valg tas, og innløsing viser seg å likevel ikke være nødvendig, har jeg forståelse for at kan adstedkomme reaksjoner. Jeg legger til grunn at NVAS i denne og øvrige saker følger lover og regler, samt interne retningslinjer for prosess, rutiner og fremtreden.