Skriftlig spørsmål fra Tuva Moflag (A) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:1688 (2020-2021)
Innlevert: 18.03.2021
Sendt: 18.03.2021
Rette vedkommende: Helse- og omsorgsministeren
Besvart: 23.03.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Tuva Moflag (A)

Spørsmål

Tuva Moflag (A): Hva vil statsråden gjøre for å styrke rettssikkerheten til innbyggere i Oslo og Viken, som ikke får den hjelpen de trenger som følge av saksbehandlingstid hos Statsforvalteren?

Begrunnelse

Tillitsvalgte ved Statsforvalteren i Oslo og Viken sendte 23. februar brev til Helse- og omsorgsdepartementet som fagdepartement og Kommunal- og moderniseringsdepartementet som Statsforvalterens departement. I brevet fremmet de tillitsvalgte bekymring for kapasiteten ved Helseavdelingen ved Statsforvalteren i Oslo og Viken.
I brevet fremkommer blant annet følgende:

«Over flere år har Helseavdelingen ved Statsforvalteren i Oslo og Viken, og tidligere organiseringer før sammenslåingen av tre embeter, som følge av for få ansatte, ikke klart å behandle rettighetsaker og tilsynssaker i henhold til gjeldende tidsfrister. Tillitsvalgte ved Statsforvalteren i Oslo og Viken er bekymret for denne vedvarende situasjonen.
Konsekvensene er alvorlige, ved at innbyggerne blir fratatt rettigheter og ansatte blir syke av å jobbe ved Helseavdelingen på grunn av stor arbeidsbelastning. Samtidig leser vi i årets tildelingsbrev fra overordnet myndighet, under pkt.4.1.3 at «... Statsforvalterne skal tilstrebe å redusere antall ansatte...».
Vi ønsker med dette å varsle om en uholdbar situasjon for de ansatte ved Helseavdelingen, som følge av ressursmangel, og om alvorlige konsekvenser for innbyggerne i Oslo og Viken.»

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Jeg deler de tillitsvalgtes bekymring for den lange saksbehandlingstiden hos Statsforvalteren i Oslo og Viken. Det er av vesentlig betydning at pasientklager blir behandlet raskt, både av hensyn til klageren selv og for å bidra til sikkerhet for pasienter og kvalitet i helse- og omsorgstjenesten. Det er derfor iverksatt flere konkrete tiltak for å bedre rammebetingelsene for statsforvalterne, samtidig som rettssikkerheten og formålet med tilsyn ivaretas.
På bakgrunn av de alvorlige forholdende som fremkommer i varselet fra de tillitsvalgte hos statsforvalteren ble det 11. mars 2021 avholdt et møte mellom Helse- og omsorgsdepartementet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, statsforvalteren og de tillitsvalgte. Formålet med møtet var å gi de tillitsvalgte og Statsforvalteren anledning til å presentere saken overfor politisk ledelse, og samtidig å opplyse saken så godt som mulig.
Ny budsjettfordelingsmodell er under innføring med full effekt fra 2022. Modellen medfører at bevilgningen til statsforvalteren i Oslo og Viken på Helse- og omsorgsdepartementets område økes med mer enn 10 millioner kroner. Statsforvalteren har nå utlyst ti stillinger ved Helseavdelingen.
Det ble i 2019 gjennomført et restanseprosjekt hos statsforvalteren med 2 mill. kroner i støtte fra Helse- og omsorgsdepartementet. Embetet klarte gjennom dette å redusere antall restanser. Andelen tilsynssaker eldre enn ett år ble redusert med 50 %, og andelen rettighetssaker eldre enn seks måneder ble redusert med 63 %.
Helse- og omsorgsdepartementet sendte 1. februar 2021 på høring forslag om endringer i blant annet pasient- og brukerrettighetsloven § 7-4a, som regulerer statsforvalternes plikt til å vurdere og behandle anmodninger om vurdering av pliktbrudd. Endringene innebærer at statsforvalterne får større mulighet til å prioritere hvilke saker som er egnet for tilsyn ut fra formålet om pasientsikkerhet og tillit til helse- og omsorgstjenesten. Departementet foreslår også å presisere helse- og omsorgstjenestens plikt til å besvare henvendelser fra pasienter og pårørende om kvalitet og pasientsikkerhet, da mange av henvendelsene som kommer til statsforvalterne i dag vil bli raskere og bedre besvart ved at de behandles direkte fra helse- og omsorgstjenesten. De foreslåtte endringene vil bidra til å frigjøre ressurser hos stats-forvalterne.
Det er Statens helsetilsyn som har det overordnede faglige styringsansvaret for tilsyn overfor statsforvalterne. Overordnede prioriteringer i tildelingsbrevet for 2020 viste til at statsforvalterne skulle prioritere lovpålagte oppgaver, og da særlig saker som omhandler enkeltpersoners rettigheter og saker der konsekvensene av svikt er alvorlige. Helsetilsynet har overfor statsforvalterne vært tydelig på at tilsynets innsats skal rettes mot mennesker som er i sårbare situasjoner i kortere eller lengre perioder av sitt liv.
Statens helsetilsyn har videre utarbeidet en ny tilsynspolicy og iverksatt et større tilsyns-saksprosjekt der målet er å sikre riktig og formålstjenlig prioritering, formålsstyrt bruk av metodikk og virkemidler, samt ansvarliggjøring av virksomhetene i helsetjenesten. Stats-forvalteren i Oslo og Viken har vært, og er, en viktig bidragsyter i prosjektet. Det er under arbeid en ny saksbehandlerveileder for statsforvalterens behandling av tilsynssaker.
Statsforvalteren i Oslo og Viken har hatt et særdeles omfattende arbeid knyttet til koronapandemien. Dette er situasjonstilpassede aktiviteter som det er grunn til å anta at har blitt gjennomført på bekostning av ordinær saksbehandling. Når disse aktivitetene avtar frigjøres ressurser til behandling av tilsynssaker og rettighetsklager.
I tillegg har Helse- og omsorgsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet gått i dialog med Statens helsetilsyn og Statsforvalteren i Oslo og Viken om behovet for å iverksette tiltak som på kort sikt kan avhjelpe situasjonen ved embetet. Departementene har bedt om innspill til konkrete tiltak i uke 14.