Bård Hoksrud (FrP): Hvor stor del av finansieringen i bypakkene/byvekstavtalene i regjeringens NTP 2022-2033 er annen finansiering/lokal andel av finansieringen (dvs. bompenger), og hvor mye er forventet at det vil bety i bompenger basert på erfaring med dagens pakker/avtaler?
Begrunnelse
Regjeringen skriver i sitt forslag til NTP for 2022-2033 at de vil sette av 80 mrd. kr. til tiltak i byområdene. Dette vil i hovedsak bety tiltak gjennom bypakkene/byvekstavtalene, både eksisterende og nye. Blant annet nevnes det inngåelse av byvekstavtaler i de fem byområdene – Kristiansand, Buskerudbyen, Grenland, Nedre Glomma og Tromsø. Disse pakkene/avtalene har en betydelig andel av finansieringen fra bompenger. Det er derfor å forvente at departementet har beregnet hvor mye annen finansiering/lokal finansiering (dvs. bompenger) tiltakspakken på 80 mrd.kr. kan forventes å ville utløse.
Regjeringen har også som ambisjon å bruke samme idé i mindre byområder og skriver at det tas høyde for totalt 600 mill.kr. over fire år tidlig i planperioden. Disse tilskuddene avgrenses geografisk til byområdene Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik). Erfaringsmessig vil også disse tilskuddene utløse bompenger som del av finansieringen.
Regjeringen skriver også at i forbindelse med reforhandling av bypakker i byer med byvekstavtaler kan det åpnes for å prioritere prosjekter som ikke er omtalt i forslaget til transportplan, dersom det er lokal tilslutning til full-finansiering med bompenger og/eller lokale midler. Det vil i de aller fleste tilfeller bety en økning i bompenger og basert på erfaring er det interessant å vite hvor mye departementet har forventet at det kan bety i økte bompenger.