Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til statsministeren

Dokument nr. 15:1747 (2020-2021)
Innlevert: 23.03.2021
Sendt: 23.03.2021
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 26.03.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Kan statsministeren utdype hva hun mener med at Ringvei Øst ikke har lokalpolitisk støtte?

Begrunnelse

Sist fredag var det stor skuffelse i Bergen og Nordhordland når regjeringen la frem Nasjonal Transportplan. Tilsynelatende hadde regjeringen glemt Bergens viktigste samferdselsprosjekt, nemlig Ringvei Øst.
Denne ringveien er blant samferdselsprosjektene som er mest samfunnsøkonomisk lønnsom i hele Norge. Den vil lette trafikkavviklingen gjennom Bergen (Danmarksplass spesielt), og ikke minst vil den gjøre E39 mer trafikksikker.
Veien er avgjørende viktig for befolkning og næring som har ventet lenge, men er også en del av helheten når Hordfast og ny vei til Voss skal bygges.
Statsministeren viste imidlertid gjennom sine uttalelser at hun og regjeringen ikke har glemt prosjektet, men at de ikke har prioritert dette da veien ikke har lokalpolitisk støtte.
Jeg ville kanskje ikke brukt de ordene, selv om undertegnede er godt innforstått med at MDG og byutviklingsbyråden har sådd tvil om ultimatum angående f.eks. kollektivfelt.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Under pressekonferansen om framleggelsen av Nasjonal Transportplan 2022-2033 (NTP) den 19. mars, fikk statsministeren spørsmål om hvorfor strekningen mellom Vågsbotn og Klauvaneset på E39 ikke var prioritert i NTP.
Jeg vil understreke at både statsministeren og jeg står fast ved prioriteringene som er gjort i NTP. I sitt innspill til NTP hadde Bergen kommune Ringvei Øst med strekningen Vågsbotn-Klauvaneset som sin tredjeprioritet. Bergen prioriterte Bybane til Åsane først, og fellesprosjektet vei og jernbane Arna-Voss som nummer to. Nå er både Bybane til Åsane og E16 Arna–Stanghelle/Vossebanen prioritert med midler i første seksårsperiode. Bergen har dermed fått innfridd sine to fremste ønsker i regjeringens forslag til NTP.
Prosjektet E39 Vågsbotn – Klauvaneset har lokalpolitisk støtte ved at det er enighet i Bergen om at det trengs en vei. Men statsministeren påpekte at det er en lokal uenighet om prosjektet. Denne uenigheten går på hva slags vei man ønsker. Byrådet i Bergen har som forutsetning for prosjektet at to av de fire feltene på veien skal være kollektivfelt, mens Statens vegvesen mener at kravet om kollektivfelt vil ta bort en vesentlig del av kapasiteten på veien. Her er altså byrådet og Statens vegvesen uenige.
Både statsministeren og jeg håper at partene finner løsninger på denne uenigheten i løpet av den videre planprosessen, og vi mener det må være en løsning som løser de trafikale utfordringene. Vi trenger løsninger som gir bedre framkommelighet og trafikkflyt.
Prosjektet er fortsatt på et tidlig stadium i planleggingen. Selv med optimal framdrift i planleggingen, vil ikke prosjektet være klart for byggestart før sent i den første delen av seksårsperioden (2022-2027).
Regjeringen er tydelig i NTP på at veien skal planlegges videre. Da vil det være mulig å prioritere bygging av veistrekningen ved neste rullering av NTP.