Skriftlig spørsmål fra Jette F. Christensen (A) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1765 (2020-2021)
Innlevert: 24.03.2021
Sendt: 24.03.2021
Besvart: 08.04.2021 av næringsminister Iselin Nybø

Jette F. Christensen (A)

Spørsmål

Jette F. Christensen (A): Hvordan vil statsråden sikre at arbeidsplassene og kompetansemiljøet i Bergen Engines og på Hordvikneset består?

Begrunnelse

Etter regjeringen besluttet å stoppe salget av Bergen Engines på grunnlag av at nasjonale sikkerhetsinteresser kan bli truet dersom eiendomsretten til Bergen Engines overføres fra Rolls-Royce til TMH. Forsvarssjefen har også uttalt at «Forsvaret kan ikke ha en leverandør vi ikke har en sikkerhetsavtale med».

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Jeg har stor forståelse for den usikkerheten ledelsen og de ansatte i Bergen Engines opplever, og forstår at dette også har stor samfunnsinteresse, ikke minst lokalt i Bergen. Det er britiske Rolls Royce som eier av bedriften som må vurdere og beslutte hva de vil gjøre med denne fremover.. Det er først når vi ser hvilke løsninger Rolls Royce finner for Bergen Engines etter at det planlagte salget til TMH nå er stoppet at vi vil få vite mer om hva dette vil bety for bedriften og arbeidsplassene der. Vår sikkerhetspolitiske bekymring har vært knyttet til TMH og det landet selskapet kontrolleres av. For selskaper kontrollert av stater vi har sikkerhetssamarbeid med vil dette stille seg annerledes. Det er altså fortsatt et stort kapitalmarked som vil kvalifisere som eier.
Rolls Royce har i dialogen med norske myndigheter opptrådt profesjonelt og vist samarbeidsvilje. De har sagt at de nå vil lete etter alternative løsninger for bedriften. I den grad Bergen Engines har eller vil få behov for omstilling, utvikling og investeringer, vil de kunne benytte seg av eksisterende virkemiddelapparat, eksempelvis Forskningsrådet og Innovasjon Norge, som må vurdere eventuell støtte innenfor de ulike ordninger og de retningslinjer som er etablert.
Norge har et sterkt maritimt industrimiljø, og regjeringen har støttet opp om utviklingen av denne næringen gjennom mange år. Satsing på grønn skipsfart, forskning og utvikling, klyngeprogrammet og maritim kompetanse er elementer i dette. Det viktigste vi kan gjøre for å trygge arbeidsplasser i Norge er derfor å sikre gode og forutsigbare rammevilkår for maritim næring og det øvrige næringslivet. Dette er et arbeid som regjeringen og jeg tillegger stor viktighet.