Skriftlig spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:1769 (2020-2021)
Innlevert: 24.03.2021
Sendt: 25.03.2021
Besvart: 06.04.2021 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Hvorfor er ikke de ideelle aktørene i barnevernet, de ansatte og flere brukergrupper representert i det nylig nedsatte ekspertutvalget som skal gjennomgå norsk barnevern med mål om å bedre rettsikkerheten i alle ledd av tjenesten, og hva har vært kriteriene til departementet når de har satt sammen ekspertutvalget?

Begrunnelse

I høst vedtok et samla Storting å nedsette et ekspertutvalg for å se på rettssikkerheten i alle deler av barnevernet:

"Stortinget ber regjeringen sette ned et ekspertutvalg som skal gjennomgå norsk barnevern med mål om å bedre rettssikkerheten i alle ledd av tjenesten, der hensynet til barnets beste skal ligge til grunn for utvalgets arbeid."

Nå er ekspertutvalget nedsatt av departementet, og det inneholder verken representanter for de ansatte, fra andre brukergrupper enn barnevernsbarna, eller fra de ideelle aktørene på barnevernsfeltet. At sistnevnte ikke er representert er underlig siden de kommersielle aktørene i barnevernet har fått en representant i ekspertutvalget. særlig med tanke på at Stortinget denne perioden har vedtatt å øke andelen ideelle aktører i institusjonsbarnevernet til 40 prosent innen 2025, på de kommersielles bekostning.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Svar

Kjell Ingolf Ropstad: Jeg vil starte med å si at en viktig del av mandatet til det det offentlige utvalget som regjeringen er å vurdere hvordan barnevernets tilbud til unge som har utfordringer knyttet til omsorgssvikt, psykiske vansker og kriminalitet bør innrettes. For å kunne svare på dette har jeg lagt vekt på at utvalget bør ha medlemmer med kunnskap om og praktisk erfaring fra arbeid med denne målgruppen. Institusjonstilbudet for barn og ungdom med særlig omfattende oppfølgingsbehov er særlig relevant i denne sammenhengen. Det har over tid vært staten og de private, kommersielle leverandørene som har levert institusjonstilbud til disse barna og ungdommene. De ideelle aktørene leverer i liten grad tilbud på dette området, men leverer viktige tilbud til andre grupper.
Det offentlige utvalget har ikke som mandat å utrede aktørbildet i barnevernet. Stortingets vedtak om å øke andelen ideelle aktører i institusjonsbarnevernet følges opp gjennom andre prosesser. Dette er dermed ikke et tema utvalget skal gå inn i.
Stortingets vedtak om at det skal settes ned et ekspertutvalg som skal gjennomgå rettssikkerheten i barnevernet har dannet et viktig utgangspunkt for sammensetningen av utvalget. Mandatet til utvalget er omfattende. Jeg har lagt vekt på at utvalget må ha medlemmer med tung fagkompetanse og erfaringsbakgrunn til å dekke det brede spekteret av problemstillinger som skal utredes. Flertallet av utvalgsmedlemmene har praktisk erfaring med å jobbe i ulike deler av barnevernet eller med barnevernssaker i rettssystemet.
Det fremgår imidlertid tydelig av mandatet til utvalget at de skal ha dialog med berørte aktører i utredningsarbeidet. Jeg har også, parallelt med oppnevningen av det offentlige utvalget, satt ned et eget barnevernsforum med representanter fra de viktigste aktørene i barnevernet. Her deltar blant andre organisasjonene som representerer de ansatte i barnevernet. Jeg vil legge til rette for dialog mellom dette forumet og utvalget, slik at ulike aktører får direkte mulighet til å komme med innspill, vurderinger og forslag til endringer i barnevernet. På denne måten vil kompetansen og erfaringene fra forskjellige organisasjoner og brukergrupper i barnevernet bli ivaretatt på en god måte i utvalgets arbeid.