Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:1785 (2020-2021)
Innlevert: 25.03.2021
Sendt: 26.03.2021
Besvart: 13.04.2021 av olje- og energiminister Tina Bru

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Er det avklart med statsråden at Statnett skal rapportere til ACERs forlengede arm i Norge, RME, etter metodikken i fjerde energimarkedspakke før denne pakken verken er behandlet av eller fremlagt for Stortinget?

Begrunnelse

I Statnetts rapportering til RME av flaskehalsinntekter i henhold til 3. energimarkedspakke datert 1. mars 2021 heter at:

«4. energimarkedspakke oppstiller i en egen metodikk som er foreslått av TSOene og nå vedtatt av ACER, konkrete krav til avgrensing av "relevante og vesentlige kostnader" for kapasitet mellom prisområdene. I tillegg er det krav om en redegjørelse for planer og tiltak for å opprettholde/ øke kapasitet mellom prisområdene. Den fastsatte metoden er ikke direkte bindende for Statnett/ Norge formelt sett, da metoden er utarbeidet i medhold av et regelverk vi ikke er bundet av. Det vurderes imidlertid som praktisk og hensiktsmessig at Statnett fra 2020 rapporterer basert på den metodikken som oppstilles etter 4. energimarkedspakke, da denne bygger på regelverket i 3. energimarkedspakke.»

Statnett påpeker i dokumentet hvorfor EU har vedtatt å regulere flaskehalsinntekter:

«Det er betydelige flaskehalsinntekter som oppstår i tilknytning til kraftflyt mellom landene i Europa, mens utvekslingskapasiteten til dels er begrenset. Dette har fra EUs side ledet til den konklusjon at det stilles krav til at flaskehalsinntekter som oppstår primært skal benyttes til å opprettholde/ øke utvekslingskapasiteten mellom landene, mens bruk til tariffreduksjon har fått lavere prioritet enn tidligere. Slike krav er stilt gjennom reguleringen i 3. energimarkedspakke, og er innlemmet i norsk regelverk.»

Statnett understreker videre at:

"Norge er dermed bundet av EU-forordning 714/ 2009. Forordningen setter visse begrensninger for hva flaskehalsinntektene kan benyttes til. I korte trekk går den ut på at flaskehalsinntektene primært skal brukes til å (a) sikre/opprettholde utvekslingskapasitet og (b) vedlikeholde/øke utvekslingskapasitet gjennom investeringer i ny utvekslingskapasitet eller andre nettinvesteringer. I den utstrekning inntektene ikke kan brukes "efficiently" til formål (a) og/eller (b), kan det overskytende benyttes til tariffreduksjon, forutsatt at dette godkjennes av nasjonal regulator. Midler som måtte være igjen etter dette, skal avsettes for senere bruk til formål (a) og/eller (b).»

4. energimarkedspakke bygger på den 3., men omfatter i tillegg til flaskehalsinntekter mot utlandet også flaskehalsinntekter mellom interne prisområder ("cross-zonal").

Tina Bru (H)

Svar

Tina Bru: Reguleringsmyndigheten for energi (RME) er ikke, som stortingsrepresentanten viser til, "ACERs forlengede arm i Norge". Et bredt flertall på Stortinget vedtok 22. mars 2018, etter grundige forberedelser og debatt, å innlemme EUs tredje energimarkedspakke i EØS-avtalen, jf. Prop. 4 S (2017-2018) og Innst. 178 S (2017-2018). Som følge av dette har departementet utpekt RME som uavhengig reguleringsmyndighet, og gitt forskrift om dennes organisering, oppgaver og myndighet. Det følger av norsk lovverk og forskrift at departementet ikke kan instruere RME i det enkelte tilfellet om utøvelsen av oppgaver og myndighet.
Det er imidlertid riktig som stortingsrepresentanten peker på i begrunnelsen for spørsmålet, at de europeiske reglene setter visse begrensninger for hva flaskehalsinntekter kan brukes til, men verken tredje energimarkedspakke eller den såkalte "ren energi-pakken", også kalt fjerde energimarkedspakke, innebærer et forbud mot at slike inntekter kan brukes til tariffreduksjon.
Jeg har merket meg at Statnett i sitt brev til RME skriver at selv om Norge ikke er bundet av regelverket i "ren energi-pakken", vurderer Statnett det som praktisk og hensiktsmessig å rapportere basert på metodikken som følger etter pakken, siden denne bygger på regelverket i tredje energimarkedspakke. Vurderingen av hva som er praktisk og hensiktsmessig rapportering er foretatt av Statnett, og er ikke noe jeg som statsråd styrer. Jeg forholder meg til de formelle rammene som følger av lov og forskrift.
Regelverket i "ren energi-pakken" er, som stortingsrepresentanten påpeker, ikke fremlagt for Stortinget, men er til vurdering i departementet. Dette er et pågående arbeid. I arbeidet tar departementet hensyn til konstitusjonelle spørsmål og øvrige norske interesser.