Svar
Bent Høie: Tiltak for å redusere importsmitte har vært og er fortsatt svært sentralt i regjeringens strategi. I tillegg til krav om karantene ved innreise fra land med høyt smittenivå, er det også iverksatt innreiserestriksjoner, krav om test i forkant av og ved innreise, krav om innreiseregistrering og krav om å gjennomføre karantene på karantenehotell.
Informasjon om tiltakene har gjennom hele pandemien vært en sentral oppgave for Helsedirektoratet i samarbeid med blant andre Folkehelseinstituttet (FHI) og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Hovedtiltakene kan oppsummeres slik: Informasjon til reisende på norsk og 19 andre språk på helsenorge.no. Informasjon om regelverk mv. på nettsidene til Helsedirektoratet, FHI og på Regjeringen.no. Informasjonskort på 19 språk med QR-kode som leder til reiseside på helsenorge.no. Informasjonskortene brukes til å dele ut på grensen, karantenehotell eller andre aktuelle steder. Karantenesjekken – en veiviser for å se hvilke regler som gjelder for deg – på Helsedirektoratet.no på norsk, engelsk, polsk, litauisk, fransk og somali. Utsendelse av SMS til norske SIM-kort i utlandet og utenlandske SIM-kort i Norge. Kampanjer på aktuelle språk rettet mot reisende, herunder arbeidsreisende. Kampanjene gjennomføres i sosiale medier, i digitale annonser i utlandet og Norge og i trykte medier i Polen, Litauen, Romania og Estland. Medieinnsalg til norske medier og medier på andre språk i Norge. Dialogmøter med ulike nettverk. Deling av informasjon med andre, som videreformidler, blant andre Utenriksdepartementet, Politidirektoratet, Toll, Avinor, statsforvalterne, kommuner, flyselskaper og andre transportselskaper, frivillige organisasjoner og innvandrermiljøer.
Nasjonalt kontrollsenter for innreisende ble etablert 15. februar ved Helfo i Tønsberg for å bistå kommunene med å følge opp og kontrollere innreisende. Kontrollsenteret har som oppgave å veilede innreisende om karantenebestemmelsene og kontrollere etterlevelsen av disse bestemmelsene. Kontrollsenteret har veiledere som snakker engelsk, polsk, russisk, litauisk, rumensk, arabisk, somali og urdu i tillegg til norsk. Fra 8. mars har senteret rapportert til kommunelegene og til Arbeidstilsynet om hvem de har vært i direkte kontakt med, og om det er mistanke om brudd på bestemmelsene. Kommunen og Arbeidstilsynet har ansvar for å følge opp videre og eventuelt vurdere anmeldelse til politiet.
Kontrollsenteret henvender seg til innreisende via SMS og oppringing. Den første måneden ble det sendt over 100 000 SMS til sammen på dag to og dag fem etter innreise, med
informasjon om karanteneregler, oppfordring til testing ved symptomer og informasjon om test dag sju. I samme periode ble det utført 29 000 oppringinger. Kontrollsenteret har oppgitt at svarprosenten de første fire ukene var på knappe 60 prosent, men at dette tallet kan være misvisende fordi det inkluderer at samme person er forsøkt oppringt flere ganger uten å svare. Rapporteringen vil derfor bli endret på dette punktet. Innreisende som ikke tar telefonen, får en oppfølgende SMS på det språket de selv har oppgitt.
Det arbeides kontinuerlig med forbedring av kontrollsenterets veiledning og kontroll ut fra erfaringer i samarbeid med Helsedirektoratet, DSB, FHI, Politidirektoratet og Toll.
Regjeringen har som vist iverksatt en rekke tiltak for å veilede om karantenebestemmelsene. Sammen med Helsedirektoratet vurderes det stadig om ytterligere tiltak anses nødvendig.