Skriftlig spørsmål fra Seher Aydar (R) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1786 (2020-2021)
Innlevert: 25.03.2021
Sendt: 26.03.2021
Besvart: 13.04.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Seher Aydar (R)

Spørsmål

Seher Aydar (R): Mange barnehageansatte er nå utslitte og på bristepunktet. Dette rammer først og fremst barna og kvaliteten på det pedagogiske tilbudet.
Hvordan mener statsråden konkret at barnehageansatte kan jobbe for mer tilstedeværelse når smitten øker, skal statsråden sørge for finansiering av økt bemanning, har statsråden konkrete tiltak som kan gjøre hverdagen mer håndterlig for ansatte i barnehage og skole og hvilke andre fagpersoner mener statsråden skal benyttes som «avlastning» for barnehagepersonalet»?

Begrunnelse

Alle landets barnehage- og skoleeiere fikk brev datert 24.03.2021, signert av Kunnskaps- og integreringsminister og Helse- og omsorgsminister. I et avsnitt i brevet står det:

«...Med bakgrunn i denne kunnskapen ber vi dere om, sammen med elever og ansatte i barnehage og skole, å vurdere om det finnes noen muligheter for sikre mest mulig tilstedeværelse også ved økt smitte. Kan det for eksempel være mulig med mer fleksibelt oppmøte gjennom større deler av dagen, og er bruken av uteskole utnyttet til sitt fulle? Er det mulighet for mer utetid og turer i barnehagen? Er det situasjoner hvor det kan være mulig å midlertidig øke bemanningen eller benytte andre fagpersoner til avlastning?»

En rekke nyhetssaker har den siste tiden vist at koronamidler ikke når ut til barnehagene og skolene. I en fersk undersøkelse gjort på oppdrag fra Utdanningsforbundet kommer det fram at nesten hver tredje barnehage ikke har fått kompensert for sine ekstrautgifter til pandemien. Halvparten av barnehagene oppgir at de har måttet redusere turer og utflukter, og samme andel oppgir at de har måttet gi et redusert pedagogisk tilbud.
Mange har hatt mye utetid det siste året. «Mer utetid og turer» kan ikke refereres til som en mulighet for dårligere bemanning. Når det er økt smitte, er også barnehager og skoler utsatt. Det gjelder både ansatte og barn. Derfor er å «sikre mest mulig tilstedeværelse også ved økt smitte» først og fremst et spørsmål om hvordan. En naturlig oppfølger vil være at ansatte får verktøy og tilfredsstillende svar på hvordan dette rent konkret skal være mulig.
Jeg tror vi kommer til å stå i en krise lenge etter at pandemien er slutt, fordi folk er utslitte. Og hvis de ansatte får senskader, er det ingen folk igjen i barnehagene. De griner på jobb, det må tas på alvor», sa leder i Fagforbundet Barn og Oppvekst i Oslo, Berit Tevik i et intervju til Fagbladet 19.03.2021. I samme intervju uttalte Evangelou, pedagogisk leder i en barnehage, at:

«Det begynner å bli ganske uholdbart. Det å følge opp smitteverntiltak blir fryktelig vanskelig når vi har få av det faste personalet igjen, og presset på dem som er på jobb blir veldig stort.»

Det forventes at statsråden møter den vanskelige situasjonen med konkrete tiltak og forståelse av barnehagehverdagen.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Jeg har stor forståelse for at ansatte i utdanningssektoren nå er slitne, dette har vært et meget krevende år for mange. Det er både brukt og satt av store summer til kommunesektoren under denne pandemien. Jeg har også, som stortingsrepresentant Seher Aydar tar opp, mottatt signaler om at sektoren ikke opplever at pengene når deres barnehage og skole. Derfor har jeg sendt brev til alle kommuner og fylkeskommuner med tydelige forventninger om hva kommuner og fylkeskommuner skal dekke av merkostnader i den enkelte skole og barnehage.
Dette innebærer at kommunene og fylkeskommune forventes å vurdere om budsjettene til barnehagene og skolene må justeres for å dekke merutgifter, for eksempel til ekstraordinært renhold og ekstra bemanning. Kommunene og fylkeskommunene bør også dekke tiltak som kan bidra til å sikre at barna kan være mest mulig til stede. Det kan bety ekstra penger til skoleskyss, erstatningslokaler, overtid, vikarer mm. Videre har regjeringen hele tiden vært tydelige på at kommunesektoren skal få dekket alle nødvendige merkostnader knyttet til håndteringen av pandemien.
Åpne skoler og barnehager blir spesielt viktig når andre møteplasser er stengt eller har redusert tilbud. Det gir barn og unge mulighet for samvær med andre og for sosial og faglig utvikling, samtidig som smittevernet blir ivaretatt. Gjennom pandemien har vi tydelig sett hvor viktig åpne skoler og barnehager er som sosiale arenaer og virkemiddel mot psykisk uhelse og ensomhet. Lang tid med pandemi og tiltak øker risikoen for at flere får problemer. Skolen og barnehagen er også steder der barn og unge blir sett og kan komme i kontakt med andre hjelpetjenester, som for eksempel skolehelsetjenesten. Det er derfor viktig at skoler og barnehager holdes åpne så mye som mulig, så lenge det er smittevernfaglig forsvarlig.
I brevet som ble sendt fra meg og helse- og omsorgsministeren viser vi til innspill fra Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet, Utdanningsdirektoratet og Barne- og familiedirektoratet om mulige grep som kan vurderes for å øke tilstedeværelsen i barnehager og skoler.
For mange er rådene kanskje overflødige, fordi barnehagene allerede har funnet gode løsninger. For andre kan det være nyttig å få råd om hvordan hverdagen best kan organiseres. Det er et stort og utrolig viktig ansvar for alle barnehageeiere å legge til rette for at de ansatte ikke sliter seg ut. Hvordan barnehagedagen er rundt om i landet, vil nødvendigvis variere utfra lokale forhold. Noen barnehager har stor plass, andre mindre og noen har et nærmiljø de kan bruke. Siden barnehagene er så ulike, er det eiere og styrere som må vurdere hvordan de best mulig kan legge til rette for gode organisatoriske løsninger og arbeidsmessige forhold.
I vurdering av bruk av annet personal for å avlaste barnehagens ordinære personale kan for eksempel andre fagpersoner med barne- ungdomsfagligbakgrunn eller helsefaglig bakgrunn være aktuelle for arbeid inn mot barnegruppene. Dette vil selvfølgelig avhenge av tilgang og andre lokale forhold.
Før påske la våre fagetater, Utdanningsdirektoratet, FHI og Helsedirektoratet, frem reviderte smittevernveiledere for skole og barnehage. I de reviderte utgavene er rådene tydeligere og intensjonen bak tiltaksnivåene på gult og rødt tiltaksnivå er fremhevet. Dette for at barnehagene lettere skal kunne forholde seg til rådene og vurdere mulige lokale løsninger til beste for barna og de ansatte.