Marit Knutsdatter Strand (Sp): Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap (JVB) drifter beltebilruta Tyin-Eidsbugarden, som er i drift 2-3 måneder hver vinter.
Vil statsråden bidra til å sikre videre drift av denne og lignende ruter, og mener han det kan være rom for å gi unntak fra krav veibruksavgift?
Begrunnelse
Beltebilruta fra Tyin til Eidsbugarden fra februar til 1. mai-helga, og er en type drift som er svært vanskelig å få til å gå rundt rent økonomisk. JVB har stort sett dekket opp med overskudd fra andre deler av bedriftens virksomhet. Etter at JVB mistet all kjøring for Opplandstrafikk i 2016 og 2018 har økonomien blitt svært svekket. JVB må derfor se på mulig kostnadskutt for å kunne opprettholde dette beltebiltilbudet til næringen og hytteeierne på Eidsbugarden. I tiden med covid-19 situasjonen synes dette ekstra viktig i den grad JVB på nåværende tidspunkt går med store månedlige underskudd og alle aktiviteter som ikke går med overskudd må vurderes ekstra nøye.
Et element i dette er veibruksavgift som treffer noe urettferdig for beltebilene da de ikke benytter vei for å ta seg fram. Om avgiften står bl.a.: «har veibruksavgiftene til hensikt å stille brukeren overfor de eksterne kostnadene som kjøring på vei medfører.» Det vil si at JVB betaler for noe de ikke bruker siden veien er stengt, ubrøytet og traseen deres ikke følger veien på hele strekningen.
Det finnes unntak i loven for veibruksavgift til båter og snøscootere til veiløse samfunn, men Eidsbugarden regnes ikke som et slikt samfunn fordi det ikke er fastboende der.
Det finnes derimot et unntak i «Stortingsvedtak om særavgifter til statskassen», i kapittel «Om veibruksavgift på drivstoff», paragraf 8:
"Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får en utilsiktet virkning."