Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:1826 (2020-2021)
Innlevert: 31.03.2021
Sendt: 06.04.2021
Rette vedkommende: Kunnskaps- og integreringsministeren
Besvart: 13.04.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å styrke svømme- og livredningsundervisningen både i basseng og utendørs inn mot skoleåret 2021/22?

Begrunnelse

På grunn av nedstengte skoler og svømmebassenger i første del av pandemien har en hel årgang med 4. klassinger gått glipp av viktig svømmeundervisning. Skoler melder om at svømmeundervisning nedprioriteres, og alt for få skoler gjennomfører undervisning utendørs på grunn av manglende ressurser og kompetanse.
I den nye læreplanen for kroppsøving skal barna ha svømmeundervisning i 2., 4., 7. og 10. trinn. Flere av kompetansemålene er knyttet til trygg ferdsel og opplæring i selvberging og livredning utendørs.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Regjeringen har gjennom flere år satset på svømming i skolen. Fra skoleåret 2017-18 ble det obligatorisk for alle skoler å gjennomføre ferdighetsprøven i svømming. Formålet er å styrke svømmeopplæringen slik at elevene blir svømmedyktige innen 4. trinn. Prøvene består av syv ulike øvelser som gjennomføres på ulike tidspunkter i opplæringen fra 1. til 4. årstrinn. Det er derfor ikke meningen at øvelsene skal gjennomføres som en avsluttende prøve på slutten av 4. årstrinn, men brukes som del av et pedagogisk opplegg i opplæringen for å bidra til læring.
Den nye læreplanen i kroppsøving som trådte i kraft høsten 2020, stiller tydelige og ambisiøse krav til svømmeopplæringen som elevene skal få. I tillegg til at elevene skal bli svømmedyktige etter 4. trinn, er det kompetansemål om selvberging og livberging i, på og ved vann i naturen etter 7. trinn og 10. trinn.
Vi har opprettet nettressursen svømmedyktig.no som gir råd, veiledning og konkrete forslag til hvordan svømme-, selvberging- og livredningsopplæringen kan gjennomføres. Det er imidlertid skoleeier som har ansvar for at skolene har den kompetansen og de ressursene de trenger for å gjennomføre undervisningen i tråd med kompetansemålene. Regjeringen har også to tilskuddsordninger for svømming. Tilskuddsordningen for nyankomne elever er på 10 mill. per år fordelt til statsforvalterne som utbetaler til skoleeiere og frivillige organisasjoner etter søknader. Hovedmålgruppen er minoritetsspråklige barn, unge og voksne som omfattes av grunnskoleopplæringen, men også andre elever som ikke kan svømme eller har hatt mulighet til å delta i svømmeundervisningen, kan omfattes av ordningen. Tilskuddsordningen for svømming i barnehagene forvaltes også av statsforvalterne, og både kommuner, barnehager og frivillige organisasjoner kan søke om midler. I 2021 er det bevilget 72 mill. kroner til ordningen. Målet er at barnehagebarn i alderen 4-6 år skal bli trygge i vann, slik at de får et godt grunnlag for å lære å svømme.
Skole-Norge har vært, og står fortsatt i, en ekstremt krevende situasjon og vi vet at kommunene og skolene har måtte gjøre ulike vurderinger for å få skolehverdagen til å gå opp. Skolene har plikt til å gi opplæring, men har ulike forutsetninger for å få gjennomført opplæring som normalt. Både stengte skolelokaler og justeringer av opplæringssituasjonen på grunn av smittevernhensyn innebærer at det tidvis har vært svært utfordrende å overholde de normale kravene til opplæring under covid-19-pandemien. For skoleåret 2019-20 ble det åpnet for at det på visse vilkår kunne gjøres unntak fra ordinær fag- og timefordeling og i enkelte tilfeller også gjøres avvik fra kompetansemål. Før påske sendte vi på høring et forslag om en tilsvarende bestemmelse også for inneværende skoleår. Forslaget fikk bred støtte og vil nå bli fastsatt.
Den midlertidige bestemmelsen åpner kun opp for unntak og avvik som er begrunnet i tiltak hjemlet i smittevernloven. Kompetansemålene i fagene gjelder i utgangspunktet fullt ut. Bestemmelsen åpner bare for å fravike kompetansemål i det enkelte fag dersom det på grunn av smittevernskrav ikke har vært tilgang på nødvendig utstyr og lokaler, og det ikke er mulig å gi opplæringen senere eller på en annen måte. Det åpnes ikke for å fravike kompetansemål dersom skolene kan ha andre opplæringsaktiviteter som kan bidra til måloppnåelse. Den vil i tillegg kun åpne for at skoleeiere kan gi færre timer med opplæring enn det som er fastsatt i fag- og timefordelingen, dersom skoleeier kan godtgjøre at dette er nødvendig og forsvarlig. Det skal legges stor vekt på elevenes beste i vurderingen av hvilke tilpasninger som kan gjøres i fag- og timefordelingen, inkludert deres mulighet til å få utbytte av opplæringen og oppnå kompetansemål, og hva som vil være en forsvarlig arbeidsbelastning for elevene.
Vi ser at svømmeopplæring kan ha vært vanskelig å organisere av smittevernhensyn dette skoleåret, og i slike tilfeller vil opplæringen kunne falle inn under denne unntaksbestemmelsen. Samtidig har svømmehallene i stor grad vært åpne for nettopp skoleelever, og hvis de har vært stengt, er det ikke mulig å gjøre unntak fra kompetansemål dersom det er mulig å ta igjen svømmeopplæringen på et senere tidspunkt. Svømming er en viktig ferdighet og det er ingen anledning til å nedprioritere denne delen av kroppsøvingsfaget med mindre det har vært strengt nødvendig.
Regjeringen har hele veien også vært tydelig på at kommunesektoren skal få dekket alle nødvendige merkostnader og mindreinntekter som følge av håndteringen av pandemien.