Skriftlig spørsmål fra Terje Aasland (A) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1836 (2020-2021)
Innlevert: 06.04.2021
Sendt: 06.04.2021
Besvart: 13.04.2021 av næringsminister Iselin Nybø

Terje Aasland (A)

Spørsmål

Terje Aasland (A): Stortingsmelding 27 «Daglegvare og konkurranse – kampen om kundane» ble vedtatt i Stortinget 4.2.2021.Ett viktig vedtak var kravet om at Regjeringen skulle komme tilbake til Stortinget om hvordan man i større grad kan tilrettelegge for at rabattene som oppnås i forhandlingene mellom leverandør og kjede i større grad skal komme forbrukerne til gode.
Kan statsråden redegjøre for status i saken og hvordan regjeringen legger opp prosessen fremover?

Begrunnelse

Meld. St. 27 (2019-2020), Innst. 185 S (2020-2021) Daglegvare og konkurranse - kampen om kundane ble vedtatt tidlig februar. I behandlingen av meldingen ble det vedtatt en rekke tiltak som skal styrke konkurransen i dagligvaremarkedet fremover. Stortingets sørget for å stramme inn og forbedre regjeringens forslag, og sørget for flertall for en rekke viktige vedtak og saker som skal behandles videre. Ett av vedtakene som har vært viktig for oss i Arbeiderpartiet er at konkurransen i markedet skal komme forbrukerne til gode. Vi er derfor glade for at flertallet i Stortinget stilte seg bak kravet om at Regjeringen skal komme tilbake til Stortinget med forslag om hvordan man bedre kan legge til rette for at rabattene som fremforhandles mellom kjedene og leverandørene i større grad skal følge varen ut til forbrukerne. Denne saken er viktig for å sikre effektiv konkurranse, samt bidra til en mer balanse i maktforholdene i dagligvaremarkedet. Det er viktig at vedtaket prioriteres av regjeringen og at man raskest mulig legger frem hvordan vedtaket kan følges. Vi mener dette vil være viktig både med tanke på forutsigbarhet for aktørene i bransjen, samt de kommende forhandlingene til høsten.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Representanten Aasland viser til at det har vært viktig at konkurransen i markedet skal komme forbrukerne til gode. Dette er jeg enig med representanten i. En viktig forutsetning for regjeringens arbeid med Meld. St. 27 (2019-2020) Daglegvare og konkurranse – kampen om kundane (dagligvaremeldingen) var derfor å finne fram til tiltak som kan bidra til å styrke konkurransen i dagligvarebransjen, til fordel for forbrukerne. Tiltak som svekker konkurransen i verdikjeden for mat, vil som regel medføre at forbrukerne kommer dårligere ut. Derfor er det forbrukerne og hvordan tiltakene påvirker dem, som har vært målestokken i vurderingen av hvilke tiltak som bør iverksettes.
Dagligvaremeldingen inneholder derfor en rekke tiltak som har som formål å bidra til bedre konkurranse i dagligvarebransjen. Konkurransetilsynet har fått tilført øremerkede midler for blant annet å styrke håndhevingen av konkurranseloven, økt markedsovervåkning og å vurdere flere tiltak som kan bidra til mer konkurranse i verdikjeden for dagligvarer. Dagligvaresatsingen gjøres permanent. Kontrollen av innkjøpspriser skal styrkes. I meldingen foreslo regjeringen også tiltak som skal bidra til at det blir lettere for nye aktører å etablere seg, blant annet tiltak for å lette tilgangen til attraktive butikklokaler, tilgang til grossisttjenester mv.
Ved behandlingen av dagligvaremeldingen 2. februar 2021 fattet Stortinget vedtak om ytterligere tiltak. Regjeringen har nå en omfattende liste av tiltak som skal følges opp.
I oppfølgingen av vedtak 574, som representanten viser til, vil formålet fortsatt være å styrke konkurransen til fordel for forbrukerne. Utformingen av vedtaket er viktig. Det vil være uheldig om det innføres tiltak som forstyrrer forhandlingene mellom aktørene og fastsettelsen av priser som fører til mindre effektive kontrakter mellom aktørene eller utilsiktede tilpasninger fra aktørenes side. Jeg vil derfor sørge for at ulike alternative tiltak utredes grundig.
I oppfølgingen av vedtaket er det naturlig å se hen til erfaringer Dagligvaretilsynet gjør seg i sitt arbeid med håndhevingen av Lov om god handelsskikk, veiledning og informasjonsarbeid overfor aktørene i dagligvaremarkedet. Disse erfaringene kan gi et bedre bilde av hvor skoen trykker, og jeg mener det er naturlig at Dagligvaretilsynet får en rolle i oppfølgingen av dette vedtaket. Økt kunnskapsgrunnlag og relevant erfaring vil bidra til at tiltaket blir mer treffsikkert. Derfor er det viktig at Dagligvaretilsynet gis tid til å samle relevant erfaring.
Konkurransetilsynet har startet arbeidet med å finne årsaker til forskjeller i innkjøpspriser gjennom årlige kartlegginger og krav om begrunnelse dersom leverandører opererer med store forskjeller. Konkurransetilsynets kartlegginger kan være relevante for oppfølgingen av vedtak 574, og jeg mener derfor at det er naturlig å se hen til resultatene av disse kartleggingene i arbeidet med vedtaket.
Hvordan vedtaket vil følges opp, vil på denne bakgrunn blant annet avhenge av resultatene fra Konkurransetilsynets kartlegginger og hvilke erfaringer Dagligvaretilsynet gjør seg i sitt arbeid med håndheving av Lov om god handelsskikk. Jeg vil komme med forslag til oppfølgingen av vedtak 574 når informasjonsgrunnlaget er styrket. Det er derfor for tidlig å si noe konkret om når regjeringen vil komme tilbake til Stortinget.